Biologi

Biologisk undersøgelse

13. maj 2014 af candycoot (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal skrive en bilogi rapport ud fra en undersøgelse vi lavede. Det handlede om at vurdere tilstanden af en sømose vha. makroindexmetoden og undersøge effekten af at tilsætte plantenæringsstoffer til en vandprøve.

Under min teori, er der krav på at jeg skal forklare foreskellen på en kvanitativ og kvalitativ målemetode i biologi (og hvordan spektrofotometeranalysen passer ind her.)

Men jeg kan aner simpelthen intet om disse biologiske metoder, og har ikke kunnet finde svar som jeg kunne forstå nogle steder. Nogen som gider at hjælpe??? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. maj 2014 af Casabon

En kvantitativ metode besklæftiger sig, som navnet antyder, med tal, og består af ting som man kan måle eller tælle, og derefter fortolke. Det kunne fx være at vurdere hvor godt et økosystem er ved at tælle, hvor mange dyr og planter det består af og derefter fx fortolke at hvis der er over 15 er det et godt økosystem.

En kvalitativ metode beskæftiger sig med ting som ofte er svære at tælle eller måle konkret. Det kunne fx være at undersøge et økosystems kvalitet ud fra en betragning af de indbyrdes forhold som dyr og planter deltog i, i det pågældende økosystem.


Skriv et svar til: Biologisk undersøgelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.