Kemi
HASTER -UDREGNING AF FORTYNDING
HEJSA. Jeg har lige et spørgsml til hvis svar sikkert er meget nemt, men da min logiskiske sans ikke noget er at råbe hurra for, vil jeg gerne spørge jer ;-)
Jeg har lavet en opløsning af noget brød, som jeg har fortyndet med 9 dele demineralisret vand med 1 gram brød. Jeg har målt sukkerindholdet med et refraktometer, som giver et resultat i brix, dvs. x antal sukker pr. 100 gram.
Jeg har fået et resultat på 4,5 gram/ 4,5% og hvad skal jeg så gøre med tallet for at få den fulde værdi af brødet..Jeg har jo opløst det? Skal jeg gange resultatet med 9, så det bliver 4,5*9= brødets sukkerindhold pr. 100 gram?
Svar #1
17. maj 2014 af milleprips (Slettet)
Hvad betyder "9 dele deminieraliseret vand med 1 gram brød"? Er det 9 gram vand?
Svar #2
17. maj 2014 af spasmageren
Hejsa :D
Ja, det er 9 gram/ml demineralieret vand med 1 gram brød :D
Svar #3
17. maj 2014 af milleprips (Slettet)
9 g vand + 1 g brød giver 10 g brødopløsning. Så brødkoncentrationen i opløsningen er 1g brød/10g opløsning. Dette kan vi regne om til 10g brød/100g opløsning, og så kan vi sammenligne det med din måling af sukkerindholdet på 4,5g sukker/100g opløsning. Vi ser så, at der er 4,5g sukker i 10g brød. Sukkerindholdet i brødet er altså 4,5g/10g *100% = 45%. Det er da noget meget sødt brød.
Skriv et svar til: HASTER -UDREGNING AF FORTYNDING
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.