Fysik
Bevarelsessætninger i forbindelse med Partikelfysik
Hej :-)
Jeg sidder med en reaktion, hvor jeg skal finde ud af hvilken partikel der dannes. Jeg er MEGET i tvivl om hvordan man tjekker leptontallet og baryon-tallet! Ladningen og kvarksammensætningen har jeg nogenlunde styr på - men skal kvarksammensætningen være den samme på begge sider af reaktionspilen? :-)
Håber nogle kan forklare, hvordan jeg kan komme frem til at finde ud af hvilken partikel der dannes! Og hvordan jeg skridt for skridt finder ud af det :-)
Svar #1
21. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
#0: Hvad er du i tvivl om?
Alle leptoner har et leptontal på +1, mens antileptoner har et leptontal på -1. Leptonskallet skal være ens på begge sider af reaktionspilen, men det behøver ikke være 0.
På samme måde har alle baryoner et baryontal på +1, mens antibaryoner har et baryontal på -1. Igen skal baryontallet være bevaret.
Kvarksammensætningen behøver ikke være ens på begge sider af reaktionspilen (det er som regel ikke tilfældet i den stærke eller svage vekselvirkning).
Skriv et svar til: Bevarelsessætninger i forbindelse med Partikelfysik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.