Matematik
Matematik - Optimering - EPR - problem !
Hejsa.
Jeg sidder og arbejder på en EPR på HF i matematik B og erhvervsøkonomi C.
Min problemstilling handler om, hvordan man anvender differentialregning til at optimere en kasseformet emballage og hvordan det indvirker på resten af virksomheden.
Mit problem er, at jeg på grund af 11 eksamener (!) først er kommet i gang med selve det underliggende arbejde vedr. EPR her i går. Nu sidder jeg og har malet mig selv gevaldigt op i en krog matematisk.
Jeg skal som en del af EPR optimere en emballage til en virksomhed som fremstiller komponenter til computere, nærmere bestemt RAM-blokke.
Mit problem er, at det Molbo-agtigt nok først er gået op for mig nu, at man ikke kan optimere en emballage, når produktets form allerede kendes. Dimensionerne og kriterierne er jo alle givet på forhånd, for RAM-blokkene kan ikke ændre størrelse.
What to do ??? Nogle der kan fortælle mig, om man på en eller anden mærkelig kreativ måde alligevel kan finde et emballageoptimeringsproblem i det her ? For jeg skal fremlægge på fredag, og jeg kan under ingen omstændigheder ændre synopsen. Det er alt for sent til dét.
Mvh Iversen
Svar #1
06. juni 2014 af c_aastrup
Du kan da sagtens argumentere for at kassens form kan modificeres. En kasse med ram blokke vil formodentlig indeholde mere end blot blokkene, fx brugsanvisning mm.
Se på en iPod nano, kassen er fyldt af alt muligt andet gejl, og formen af afspilleren har ikke den store betydning.
Alternativt, optimer kassen og se om der er plads til blokkene i den.
Skriv et svar til: Matematik - Optimering - EPR - problem !
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.