Matematik

Matematik eksamen uden hjælpemidler

25. maj 2014 af KnudDenStore (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og er igang med at læse op til eksamen i matematik på B-niveau, og bliver lige pludselig i tvivl om man skal kunne differentierer funktioner vha. produktreglen til delen uden hjælpemidler? Og skal man egentlig overhovedet kunne den til delen med hjælpemidler? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2014 af peter lind

Jeg ved ikke om det direkte er et krav; men det vil under alle omstændigheder være en fordel at kunne det. Når du spørger om sådan noget tyder det også på at du kan


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2014 af allan_sim

#0.

Nej, produktreglen er ikke kernestof på B-niveau, kun på A-niveauet.


Svar #3
25. maj 2014 af KnudDenStore (Slettet)

#1 Jeg ved produktreglen findes, men jeg er ikke sikker på dens anvendelse

#2 Er du sikker? Jeg har netop fundet nogle gamle eksamensopgaver fra B-niveau, hvor én opgave blandt andet lyder

"en funktion er givet ved f(x) = 2*ex+1.   Bestem f ' (x), og bestem en ligning for tangeten til grafen for f i punktet P(0, f(0))."

Jeg har også fundet en facit-liste til at tjekke svarene, hvor svaret til f ' (x) = 2*ex   - Kan ikke forstå hvorfor 2-tallet ikke forsvinder i denne differention, men gætter på det er fordi jeg skulle have brugt produktreglen. Synes bare det er mærkeligt - vi har kun hurtigt fået en smagsprøve af produktreglen i et modul, og ellers slet ikke arbejdet med det. 

Er det produktreglen der gør at to-tallet ikke forsvinder? Ville sætte pris på hvis nogle gad at forklare det, tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2014 af allan_sim

#3.

Ja, jeg er sikker.

I det konkrete tilfælde benytter du, at (k*f(x))' = k*f'(x). Med andre ord bliver en multiplikativ konstant stående ved differentiation.


Skriv et svar til: Matematik eksamen uden hjælpemidler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.