Matematik

Hvordan kan man regne ud at noget at noget bliver fremskrevet mange år ud i fremtiden??

28. maj 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Spørgsmålet går ud på hvordan man kan lægge procenter til og fra med fremskrivningsfaktoreren, og hvordan det kan bruges til at fremskrive en størrelse mange år ud i fremtiden??

Det er det jeg ikke helt forstår hvordan man kan bruge det til at fremskrive en størrelse mange år ud i fremtiden.

Jeg har lavet et eksempel med at lægge procenter til.

En varer koster hos en forretning 600kr uden moms. Hvad koster prisen på vareren med moms?

Prisen med moms findes ved at lægge 25% til 600.

Fremskrivningsfaktoreren for de 25 % bestemmes 

F= 1+0,25= 1,25

Vi bruger formlen :S= B *F

600 * 1,25 = 750 

Prisen med moms er altså 750kr.

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2014 af 123434 (Slettet)

Moms er 25% man ligger oven i prisen på varen

Pris uden moms er 100%=600kr

Pris med moms er 125%=?

125/100*600kr=750kr

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man lægger 25% til noget : x + x·0,25 = 1,25·x

altså ved at gange den oprindelige størrelse med 1,25 .

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2014 af mathon

At føre en størrelse n gange frem med procenten p = r·100

S_n=S_0\cdot \left ( 1+r \right )^n

At føre en størrelse n gange tilbage med procenten p = r·100

S_0=S_n\cdot \left ( 1+r \right )^{-n}

Svar #4
16. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Undskyld alt det jeg får af vide - erdet fordi jeg har gjort det forkert???.

Jeg forstår stadig ikke hvordan jeg kan fremskrive en størrelse mange år ud i fremtiden:)

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Fremskrivningsfaktoren er den faktor, der ganges med for at fremskrive funktionsværdien 1 år. Ønsker man at fremskrive flere år, ganges med fremskrivningsfaktoren for hvert år, der fremskrives, derfor faktoren
(1+r)n i #3.

Svar #6

Så når spørgsmålet er hvordan man kan lægge procenter til og fra med fremskrivningsfaktoreren, og hvordan det kan bruges til at fremskrive en størrelse mange år ud i fremtiden??

Så skal jeg sige at fremskrivningsfaktoreren er den faktor, der ganges med for at fremskrive funktionsværdien 1år? 

Man bruger formlen S *(1+r)^n.

Jeg forstår det ikke helt fordi er det ikke renteformlen på en måde, altså s er vel slubeløbet, ligesom k= slutkapitalen.

Kan man formulerer det på en lidt lettere måde for at forstå hvad det betyder at fremskrive en størrelse mange år ud i fremtiden?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jo, renteformlen, eller kapitalfremskrivningsformlen, er jo netop en eksponentialfunktion. For hvert år, der fremskrives, ganges med faktoren (1+r).

Svar #8

Ok -men jeg forstår ikke hvordan fremskrivningsfaktoreren indgår i det?

Så hvsi nu jeg har 100kr og der er en rente på 2,5 % så vil jeg gerne se hvor mange penge det bliver til om 25 år. 

Så skal jeg sige S*(1+r)^n_ ligesom med kapitalfremskrivningsformlen??

100*(1+0.025)^25= 185,39kr...

Så har jeg fremskrevet det ved at bruge fremskrivningsfaktoreren??eller er det helt forkert 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Ja, det ser da rigtigt ud.

Svar #10

Ej ok så siger jeg mange tak endnu en gang..:)) håber det er ok jeg spørger men hvorfor bruger man log i forhold til Kapitalfremskrivnings formlen??

Vi har kun fået det forklaret meget lidt -desværre og er meget nervøs for at skulle udregne noget og blive spurgt ind til det

Brugbart svar (0)

Svar #11

Det gør man, hvis man skal isolere n, som du var inde på i en tidligere tråd

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1485751

Svar #12

Ja det er rigtigt :) har spurgt om hvordan man isolerer de forskellige størrelser i kapitalfremskrivningsformlen; men man bruger det også f.eks. når man skal løse en ligning i eksponentiel funktioner.

4* 1,03^x...

Men jeg forstår ikke hvorfor:( men måske er det heller ikke noget man bliver spurgt om)

Brugbart svar (0)

Svar #13

Det er jo netop den måde, hvorpå man "henter eksponenten ned" i en eksponentiel funktion af formen

y = b · ax .

At bestemme x , når a, b og y er kendt, svarer jo netop til at finde n i renteformlen, når K0, Kn og r er kendt,

Kn = K0 · (1+r)n .

Svar #14

Ok så kan man godt sige at det er parallelt med renteformlen så?

Brugbart svar (0)

Svar #15

Jeg ved ikke, hvad du mener med, at noget er parallelt med renteformlen. Genlæs #11 og #13.

Svar #16

Jeg tror bare jeg mener at det er det samme som at finde n i renteformlen:) 

Skriv et svar til: Hvordan kan man regne ud at noget at noget bliver fremskrevet mange år ud i fremtiden??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.