Matematik

Rente i amortisationstabel baseret på annuitetslån

30. maj 2014 af Shj87 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Here's the deal:

Jeg har lavet en amortisationstabel for annuitet/serielån samt stående lån efter alle kunstens regler.

Problemet er imidlertidig at når jeg ændrer antal terminer (fra fx helårlige til månedlige) FALDER renten.

Fra undervisningen ved vi at et lån der forrentes pr. måned er dyrere end lån der forrentes pr. år hvorfor at renten bør stige(?)

Min tabel er opsat således at renten divideres ud med antal terminer. Dvs. der er ikke et misforhold imellem helårlig rente og kvartalsvise betalinger. De følges ad.

Hvad gør jeg/hvordan hænger det sammen?

Vedhæftet fil: Til vurdering.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2014 af mathon

Når man altid afrunder månedsprocenten opad, bliver årsrenten regnet på månedsbasis større end ved
beregning på årsbasis.

eks.   
                                                   4,5% p.a. giver da (1,041/12) ≈ 1,00368 
                                                   (1,00368-1)·100% = 0,368%
                               som
                               årligt bliver
                                                  1,0036812 = 1,04506% ≈ 1,0451%
                                                  pår = (1,0451-1)·100% = 4,51%

med en renteforskel på
                                                  ΔList({0.04,0.0451}·250000) = 1275

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2014 af hesch (Slettet)

#0:   Ad: Fra undervisningen ved vi at et lån der forrentes pr. måned er dyrere end lån der forrentes pr. år hvorfor at renten bør stige(?)

Det gælder jo kun, hvis banken yder et lån på fx 12% pa., men at rentetilskrivning sker 1 gang pr. måned. Du har så:

Årlig renteomkostningsfaktor = ( 1 + r )n = ( 1 + 0,12 / 12 )12 = 1,1268 , svarende til 12,68%.

Når du ser på et annuitets lån, og her afdrager dette hyppigere, afdrager du lånet "lidt før tid", og de "forudafdragede" beløb forrentes ikke året ud. Derfor "falder" den årlige rente, eller rettere sagt: der beregnes ikke rente af allerede afdragede beløb.

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2014 af mathon

annuitetslån
                                y=\frac{G\cdot r}{1-\left (1+r \right )^{-n}}

R_n=y-a_n

a_n=a_1\cdot \left ( 1+r \right )^{n-1}

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. november 2015 af rosenground (Slettet)

Hej shj87,

Det er helt korrekt hvad mathon skriver.
Du kan også tjekke efter ved at bruge nogle af de online formularer der findes. Jeg har fundet en overskuelig en her http://laankontanter.dk/amortisationsudregner.php

Mvh. Mads

Skriv et svar til: Rente i amortisationstabel baseret på annuitetslån

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.