Matematik
Beregning af p-værdi i chi^2 test
Jeg har ledt og ledt, men jeg kan ikke finde ud af hvordan p-værdien beregnes?
Jeg ved godt at chi^2 værdien bestemmes ud fra (observerede-forventede)^2/(forventede).
Svar #1
31. maj 2014 af SuneChr
Du kan, i Excel, i en celle indtaste
=CHIFORDELING(q;f)
hvor q er summen af de relative kvadratafvigelser, altså dem, du nævner foroven og
f er antallet af frihedsgrader.
p værdien kan beregnes ud af et bestemt integral. Hvis du er interesseret i det, kan du
skrive igen. Men det er ikke obligatorisk stof at kunne anvende dette integral i sådan en opgave som her.
Svar #2
31. maj 2014 af ChristopherT (Slettet)
Svar #3
31. maj 2014 af SuneChr
Jeg kan ikke tro, at der på gymnasiets A niveau skal indføres den såkaldte gammafunktion.
Du skal, i en tabel over χ2 fordelinger, kunne udføre de relevante opslag, eller kunne gøre det elektronisk.
Svar #4
Okay, fint nok. Tak for det. Ville nemlig hellere forberede mig på det, end helt at lade værd, såfremt at det muligvis skulle komme som et spørgsmål. Men hvis det kræver en størrere matematisk baggrundsviden som gymnasiets A-niveau ikke er tilstrækkeligt nok til at kunne opnå, så behøver jeg det ikke :)
Svar #5
31. maj 2014 af SuneChr
Du kan f.eks. se # 5 i
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1483260
men lad vær' med at gå mere ind i det, end du kan gøre rede for.
Svar #6
Det er i forhold til min AT-synopsis, hvor mine beregninger viser at på signifikansniveau 5%, har jeg en chi-maks på 16. Så så længe at min chi^2-værdi er større end 16 og dermed mindre end mit signifikansniveau på 5%, så kan jeg forkaste H_0 og dermed konkludere at H_a er gældende. Altså at det modsatte af H_0 gør sig gældende.
Dog ville jeg gerne komme ind på beregningen af p-værdien, som jeg så vil gætte på er min chi-maks værdi?
Svar #7
31. maj 2014 af SuneChr
Man tester for H0 om hypotesen kan bestå eller skal forkastes på signifikansniveauet 5% .
Et eksempel: Hvis antallet af frihedsgrader er 8 og den relative kvadratsum er 15,51 eller derunder
består H0 . I modsat fald antages den alternative hypotese H1 .
# 6 Det er sjældent, af summen giver et helt tal. Man bør have mindst 2 dec. med i sammenligningen.
Skriv et svar til: Beregning af p-værdi i chi^2 test
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.