Biologi

Potentialforskel, membranpotential og hvilemembranpotential - forskellen?

01. juni 2014 af Emmer1000 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Er der nogle, som kan forklare mig, hvad forskellen er på de biologiske termer: potentialforskel, membranpotential og hvilemembranpotential.?

Mvh Emilie 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2014 af desert_eye (Slettet)

Potentialforskellen siger noget om de elektriskekræfter inde i cellen versus udenfor cellen. 

F.eks. en muskelcelle:

Vi antager at hvilemembranpotentialet er -70 mV. Det betyder at der i muskelcellen er en elektriskgradient på -70 mV i forhold til udenfor cellen. 

Hvilemembranpotentialet siger noget om den elektriskegradient under normale forhold i hvile. 

Når vi så skal have den til at kontrahere sender vi nogle elektriskeimpulser, som pludselig ændre membranpotentialet til f.eks. +20 mV, det betyder at vi inde i cellen har en elektriskgradient på +20 mV i forhold til udenfor cellen. 

Kan godt være jeg har misforstået, men jeg jeg mener potentialforskel og membranpotentialet er to sider af samme sag (når vi i det hele taget taler om membraner). 


Skriv et svar til: Potentialforskel, membranpotential og hvilemembranpotential - forskellen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.