Matematik
At finde en ukendt højde på vandfald.
Jeg har en opgave, hvor jeg skal regne højden på et vandfald ud. (Omvendt). Dvs. hvis jeg står x-antal metre væk fra vandfaldet, og skal måle fra øjenhøjde, med trigonometri. Men, jeg har selvf. glemt alt om det! :(
- Vandets faldhøjde: 60 m.
Min højde: 1,70 ca.
Flere informationer har jeg desværre ikke.
Tusind tak på forhånd!
Svar #1
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det ser næsten ud som om at vandfaldets højde er givet i opgaven.
Svar #2
02. juni 2014 af islændingen92 (Slettet)
Det er det.. Men jeg skal have fundet mig frem til, hvordan jeg skal have regnet det ud omvendt. Hvis f.eks der stod 60 m i en facitliste, så skal jeg stadig have fundet mig frem til formularen :)
- Jeg har prøvet at huske hvordan min lærer forklarede det. Jeg skal forstille at stå med en pind i højen. F.eks så er pinden .. f.eks en meter lang og man skal stå med udstrakt hånd og kunne måle det derfra. Så hvis vandfaldet er 60 m. langt, så skal man stå 60 m. fra det, sådan at pinden dækker overvandfaldet. Så har man målt det. Men jeg kan ikke huske formularen til det, så føler jeg mig lidt smådum på denne opgave :p
Svar #4
Så jeg kan f.eks skrive - 60^2+60^2=7200 - Tage kvadroden af det og få 84,9. Så har jeg den tredje side af den usynlige trekant?
- Og derfra så lave 60^2+84,9^2? (Et eksempel, har regnet det ud, uden de store fornuftige resultater. Tror jeg er lidt forkert på den. For jeg forventede et eller andet sted at resultatet ville være 60m. (Højden)
Svar #5
Eller arfg, jeg skal vel have fundet graderne også på en eller anden måde? Gud jeg føler mig forvirret pt. haha :)
Skriv et svar til: At finde en ukendt højde på vandfald.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.