Fysik
Antal betydende cifre hjælp :(
Hej håber nogen kan hjælpe. Har kæmpet med dette i ret lang tid og hver gang jeg har lavet opgaver har jeg bare gættet mig frem til antallet af betydende cifre.
Hvis der i opgaven står 250 g mælk, 5,0 grader, 80,0 grader. Skal facit så opgives i 2 betydende cifre eller 3?
Der er en der har opgivet det i 3 cifre, men har læst i en bog at tallet med færrest betydende cifre bestemmer antallet af betydende cifre i resultatet?
Det samme med en anden opgave, hvor der står 1,20 kW og 230 V , hvor jeg får facit til 44,1 ohm.
Men så burde det opgives i 3 cifrre, men der er en anden der har opgivet det i 2?
Kan ikke få det til at fungere :( Nogen der har styr på det?
Svar #1
02. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
I opgave et skal svaret gives i 2 betydende cifre, da graderne kun er givet med 2 betydende cifre. I den anden opgave er antal betydende cifre 3... Hvorfor lader du dem, der ikke kan finde ud af det, gøre dig i tvivl?
Svar #2
02. juni 2014 af hesch (Slettet)
#0: Opgave 1: Du skal skele lidt til de værdier, der indgår i opgaven.
Temperaturen på 5,0 grader er den "kritiske" værdi her. Den er opgivet med 2% nøjagtighed ( 1/50 ).
Skal du fx gange vædierne sammen, får du resultatet 100000 = 10E4 ( med to betydende cifre ). Dette resultat har en nøjagtighed på 10%, hvilket her er mindre nøjagtighed end de 2%.
Du skal derfor i dette tilfælde opgive resultatet ( 100000 ) som 100E3 ( 1% nøjagtighed ).
Det er mere nøjagtigheden, der skal matche, end antallet af betydende cifre ( efter min mening ).
Opgave 2: 1,20 kW er den "kritiske" værdi her.
Svar #3
02. juni 2014 af hesch (Slettet)
#2 ( fortsat )
Hvis regnestykket er:
250g * ( 80,0º - 5,0º ) = 250g * 75,0º
. . . har de 75,0º en nøjagtighed på 0,13% , og derfor bliver den "kritiske" værdi de 250g ( 0,4% nøjagtig ).
Resultatet ( 18750 ) skal så angives ved 18,8E3 ( nøjagtighed 0,53% ).
Min pointe er: Fingerspitzgefühl.
Skriv et svar til: Antal betydende cifre hjælp :(
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.