Matematik

Bestem x/y når de vokser/falder med en værdi/procent

07. juni 2014 af greaseddog (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg vil gerne have vide hvordan man finder ud af disse to ting:

1) Hvordan man bestemmer hvor mange procent y vokser med når x vokser med en given værdi, og omvendt (eksponentiel udvikling).

2) Hvordan man bestemmer hvor mange procent y vokser med når x vokser med en give procent, og omvendt (potensudvikling).

Kom gerne med eksempler :)

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Eksponentiel udvikling:    f(x) = b · ax ,
                vækst             (f(x+Δx) - f(x)) / f(x) = (aΔx - 1) · 100%

Potensudvikling:             f(x) = b · xa ,

                vækst             (f(x·(1+rx)) - f(x)) / f(x) = ((1+rx)a - 1) · 100%


Svar #2
07. juni 2014 af greaseddog (Slettet)

#1

Eksponentiel udvikling:    f(x) = b · ax ,
                vækst             (f(x+Δx) - f(x)) / f(x) = (aΔx - 1) · 100%

Potensudvikling:             f(x) = b · xa ,

                vækst             (f(x·(1+rx)) - f(x)) / f(x) = ((1+rx)a - 1) · 100%

Er ikke helt sikker på at jeg forstår, kunne du komme med nogle eksempler?


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Du kan vel selv vælge nogle tal for a og b?


Svar #4
07. juni 2014 af greaseddog (Slettet)

#3

#2

Du kan vel selv vælge nogle tal for a og b?

Jeg forstår bare ikke hvad jeg skal udregne. I mit hoved burde der være en formel der siger vækst = ..., det du har skrevet er en lang udregning lig med en anden lang udregning. Er sikker på at det er mig der er helt skæv på den, så det ville være dejligt med noget opklaring.

F.eks: Hvor mange procent vokser y, hvis x vokser med 2 i denne funktion: f(x) = 2*3^x


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Jeg har opstillet de generelle udtryk for de procentuelle ændringer og udtrykt dem ved funktionens parametre for den eksponentielle model og for potensmodellen.

Du kan jo så indsætte i udtrykket udledt for eksponentialfunktionen med a = 3 og Δx = 2 , hvilket giver

        (32 - 1) · 100% = 800%


Svar #6
08. juni 2014 af greaseddog (Slettet)

#5

#4

Jeg har opstillet de generelle udtryk for de procentuelle ændringer og udtrykt dem ved funktionens parametre for den eksponentielle model og for potensmodellen.

Du kan jo så indsætte i udtrykket udledt for eksponentialfunktionen med a = 3 og Δx = 2 , hvilket giver

        (32 - 1) · 100% = 800%

Ok, det giver god nok mening, det kan jeg godt forstå, har dog stadig nogle spørgsmål.

Hvordan finder jeg ud af hvor mange procent x vokser, når y vokser med en given værdi (altså omvendt) i den eksponentielle (og sikkert også i den potentielle).

Udover det, er jeg ikke helt klar over hvad rx er i den potentielle? Jeg prøvede med flere forskellige tal, men ingen af dem gav det rigtige resultat.

Tak for tålmodigheden for resten, jeg synes langsomt at det siver ind :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

For eksponentialfunktionen har man

        ry = aΔx - 1 ,

hvor ry er den procentuelle ændring i f(x) . Kender man ry , kan man så beregne den tilsvarende ændring Δx i x, dvs.

        Δx = log(1+ry) / log(a)

For potensmodellen har man

        ry = (1+rx)a - 1 ,

hvor rx er den pricentuelle ændring i x, og ry er den procentuelle ændring i f(x). Kender man den procentuelle ændring ry i f(x), kan man beregne den tilhørende procentuelle ændring rx i x,

        rx = (1+ry)1/a - 1


Svar #8
08. juni 2014 af greaseddog (Slettet)

#7

#6

For eksponentialfunktionen har man

        ry = aΔx - 1 ,

hvor ry er den procentuelle ændring i f(x) . Kender man ry , kan man så beregne den tilsvarende ændring Δx i x, dvs.

        Δx = log(1+ry) / log(a)

For potensmodellen har man

        ry = (1+rx)a - 1 ,

hvor rx er den pricentuelle ændring i x, og ry er den procentuelle ændring i f(x). Kender man den procentuelle ændring ry i f(x), kan man beregne den tilhørende procentuelle ændring rx i x,

        rx = (1+ry)1/a - 1

Okay, det kan jeg godt forstå.

Jeg får bare ikke de rigtige resultater, i de sidste 3.

1) F.eks. hvor mange procent vokser x, hvis y vokser med 2 i den her: f(x) = 2*3^x

log(1+2)/log(3) = 1 (hvilket ikke er korrekt)

2) F.eks. hvor mange procent vokser y, hvis x vokser med 20% i den her: 2*x^3

(1+1,2)^3 - 1 = 9,648 (heller ikke korrekt)

3) F.eks. hvor mange procent vokser x, hvis y vokser med 20% i den samme: 2*x^3

(1+1,2)^1/3 - 1 = 0,3 (heller ikke korrekt)

Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, men jeg får i hvert fald ikke de rigtige tal.


Brugbart svar (1)

Svar #9
08. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

1) Problemet er forkert formuleret. For en eksponentiel model vil en fast ændring Δx i x give anledning til en fast procentuel ændring ry i y . Du betragter en procentuel ændring i x for en fast ændring i y.

2) Her er det en potentiel model y = 2·x3 med rx = 0,2 hvor man så får ry = 1,23 - 1 = 0,728 = 72,8%

3) Med den samme potentielle model y = 2·x3 med ry = 0,2 får man rx = 1,21/3 -1 = 0,062659 = 6,27% .

Du indsætter ikke rx og ry korrekt.


Svar #10
08. juni 2014 af greaseddog (Slettet)

#9

#8

1) Problemet er forkert formuleret. For en eksponentiel model vil en fast ændring Δx i x give anledning til en fast procentuel ændring ry i y . Du betragter en procentuel ændring i x for en fast ændring i y.

2) Her er det en potentiel model y = 2·x3 med rx = 0,2 hvor man så får ry = 1,23 - 1 = 0,728 = 72,8%

3) Med den samme potentielle model y = 2·x3 med ry = 0,2 får man rx = 1,21/3 -1 = 0,062659 = 6,27% .

Du indsætter ikke rx og ry korrekt.

Ok, tusinde tak, har fået styr på det nu, og eksemplerne giver nu også de rigtige resultater.

Mange tak for hjælpen og tålmodigenheden :)


Skriv et svar til: Bestem x/y når de vokser/falder med en værdi/procent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.