Kemi
Tryk og slanger
Min lærer viste mig engang, hvordan jeg kunne fjerne vand fra et lille vandbassin under et forsøg. Problemet er, at jeg ikke kan huske, hvorda er præsic gjorde. Jeg håber derfor at der er nogen som kan genkende tricket og forklarer mig, hvad der sker. Han tog en forholdsvis kort slange (omrking 60-70 cm) og holdte den hele under vandet ( 5 cm ned til bunden ),, han holdte desuden på begge ender og lukkede derved hullerne,, til sidst tog han så den ene ende op af vandet og så kom vandet med op.
Hvordan gjorde han og hvad er fysikken bag ved. ( det var min kemi lærer, der gjorde det )
Svar #1
10. juni 2014 af Pigeonbrain (Slettet)
Jeg kan huske jeg engang så det i Olsenbanden, og har selv brugt det senere til at tømme en vandtank. Det supersmart, sparede mig flere timers arbejde. Tricket er at du skal skabe undertryk i gummislangen. Din lærer gjorde det måske en smule anderledes, men hvis du ikke har noget imod at kysse lidt op en gummislange, så skal du bare lige stikke slangen ind i munden og så suge lidt, du behøves ikke suge indtil du får vand i munden. Sørg for at slangens ende er under den ende som er under vand - og så skulle resten af vandet gerne fosse ud. Har ikke haft det i fysik, så kan ikke forklare reglerne :S
Skriv et svar til: Tryk og slanger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.