Matematik
ligninger
Hej. Jeg skal til mundtlig eksamen i matematik c i morgen, men er gået i stå ved denne:
'Gør rede for de regler der gælder for omformning af ligninger. Du skal herunder komme ind på de regler, der bruges ved løsning af eksponentielle ligninger. Omtal hvordan ligninger kan løses grafisk'
Jeg kender godt de 4 grundregler med at man må trække fra, lægge til, gange og dividere, men hvad kan jeg ellers tale om? Jeg skal jo fremlægge i 10 minutter!!
Svar #1
10. juni 2014 af peter lind
Brug de eksponentielle ligninger som eksempel på det. Du skal jo også tale om løsning af ligninger grafisk. Du når meget mindre end du tror
Svar #2
10. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Ved løsning af eksponentielle ligninger, får man brug for at tage log() på hver side af ligningen, forudsat, at der er tale om en lighed mellem to positive størrelser.
Hvis a = b > 0 , gælder der log(a) = log(b) .
Svar #3
10. juni 2014 af thenigiri (Slettet)
Ok, er der nogen af jer der kan komme på et eksempel med eksponentielle ligninger der kan løses grafisk? Og i så fald forklare mig hvordan man løser det grafisk?
Svar #4
Du har ligningen f(x) = b, hvor f(x) er den eksponentielle funktion. Du laver en graf for funktioen. På y aksen går du ind på b og afsætter en vandret linje. Der hvor linjen skærer grafen for f(x) går du ned og aflæser x værdien. Det er løsningen
Svar #5
10. juni 2014 af thenigiri (Slettet)
Tusind tak! Og jeg kan bare indsætte hvilken som helst eksponentiel funktion?
Svar #6
ja; men hvis du har mulighed for det, så vælg en, der har en simpel løsning
Skriv et svar til: ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.