Biologi
Hvordan kan en mutation være årsag til en arvelig sygdom?
Hej, jeg sidder pt. i min 24 timers forberedelse til min mundtlige biologi eksamen, og er gået lidt i stå ved et spørgsmål. Jeg skal forklare hvordan "en mutation kan være årsag til en arvelig sygdom". Desuden skal jeg også inddrage dette bilag: http://imgur.com/ERnI73T
Håber nogle kan hjælpe mig :-)
Svar #1
12. juni 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Gener nedarves.
En mutation i generne hos et individ kan arves videre :)
Bilaget er bare en af de typer mutationer der kan ske :)
Svar #2
12. juni 2014 af MorMy (Slettet)
Som OUAT skriver, så kan en ændring (mutation) i generne nedarves da ændringen gemmes/kodes ind i generne og dermed vores DNA.
Jeg har ikke læst dit bilag men som eksempel kan ses nogle, der oplever en ændring i deres øjenfarve, så den på det ene øje bliver til en anden eller delvist en anden. Denne øjenfarve kan så nedarves til næste generation.
Håber det giver mening.
MVh. My
Svar #3
16. juni 2014 af 123434 (Slettet)
Mit bedste bud:
Vi har alle sammen en DNA-streng. DNA indeholder en masse information om, hvordan cellerne skal opføre sig, og hvordan de skal se ud. Medlemmerne i en familie har alle sammen en DNA-streng, som minder meget om hinanden.
Der kan ske en mutation. En mutation er en ændring i DNA'et, som forandrer basebarernes placering. Det kan sammenlignes med, at hvis man river siden ud af en bog eller ændrer bogstaverne i en tekst. En mutation er en pludselig ændring af DNA. En mutation kan både skyldes stråling, virus eller en fejl under celledeling. Mutationer kan give alle mulige ændringer i DNA. Nogle mutationer har ingen betydning, mens andre kan være af stor betydning.
Arvelige sygdomme er en fejl i basernes sammensætning. Dennne sammensætning kan gives videre til børnene, og de bliver dermed syge.
Skriv et svar til: Hvordan kan en mutation være årsag til en arvelig sygdom?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.