Dansk
Hvad betyde disse afsnit fra digtet Gi' mig Danmark tilbage''
Jeg er ved forberede mig til Danskeksammen, hvor jeg har trækket Lyrik, i det jeg valgte ''Gi' mig Danmark tilbage'' af Natasja Saad, hvor jeg nu er nået til oplæsning af teksten, vilket er der hvor mit problem sidder, Jeg lidt besvær med at forstå hvad teksten ærligt talt mener i disse to afsnit:
Strofe 1 vers 5 til 8
’’Jeg vil ha' dig tilbage, ligesom i de gamle dage hvor en fri fugl var fri, og hvor man mente hvad man sae’’.
Strofe 5 vers 3 til 6
‘’Gi' mig mit land tilbage, ligesom i de gamle dage. Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage. Gi' mig København igen, min farverige gamle ven. Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha ungeren igen!’’.
Helt præcist hvordan skal disse to afsnit forstås?
Svar #1
18. juni 2014 af Mistique (Slettet)
Strofe 1 vers 5 til 8: Hun vil have Danmark til at være, som det efter hendes mening tidligere har været. Hvor når man sagde et menneske var frit, så var det også frit. Og hvor man sagde det man mente.
Strofe 5 vers 3 til 6: Hun vil have frisind igen (slå op på en defination af frisind). Frisindet er der stadig (det lurer under byens tage), men skal tydligere frem. København og Ungdomshuset vil hun have tilbage.
Skriv et svar til: Hvad betyde disse afsnit fra digtet Gi' mig Danmark tilbage''
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.