Fysik
Ohms 1 . lov eksperimentelt
Hej. Hvordan efterviser man Ohms 1. lov eksperimentelt? :)
Svar #1
18. juni 2014 af Lurch (Slettet)
Ohms lov siger at spændingsfaldet over en resistor er proportional med strømmen

Hvis man nu havde en kendt modstand/resistor med kendt modstand R (Det har man). Hvad kunne man så gøre for at se om relationen holder?
Svar #2
18. juni 2014 af hesch (Slettet)
#1: Jo, men anvender man et voltmeter, hvor der også er indbygget en (ulineær) modstand, så vil antagelsen om en lineær sammenhæng jo vise sig at være "rigtig", fordi ulineariteten i målemodstanden og voltmetermodstanden ophæver hinanden ? Eller ?
Svar #3
18. juni 2014 af Lurch (Slettet)
Jeg har ikke lige styr på virkemåden af multimetre må jeg erkende :). Hvis de bruger Ohms lov til at regne sig frem til de værdier der angives, er det selvfølgeligt et problem.
Men hvis man antager at man kan måle strøm(eller spænding) helt objektivt, så skulle man jo gerne ende op med en ret linie.
Svar #4
Idag har man analoge voltmetre, der i virkeligheden er et μA-meter med indbygget formodstand. Det kan være, at jeg går for (irriterende) tæt på detaljer og lommefilosofier her, men tænker blot over hvordan agtværdige Ohm fik knækket nødden, med at eftervise Ohms lov, nu hvor en sådan formodstand i et voltmeter umuligt kunne accepteres anvendt ved eftervisning ? ( Endvidere var amperemetret vel næppe opfundet ).
Altså: Eftervisning af Ohms lov fra "scratch", hvor Ohms lov endnu ikke er accepteret. :)
Svar #5
18. juni 2014 af TineS94 (Slettet)
Vil man så lave en graf, hvor spændingsfaldet er ud af x-aksen og strømstyrken ud af y-aksen, og så vise at der kommer en ret linje?
Eller ville i beregne det?
Vores resistorer er typisk på 2 ohm, som så må være 2 V/A. Man kunne så skrue 1 A op for strømstyrken I, og se om spændingsforskellen U stiger med 1 V..?
Tak for hjælpen :)
Svar #6
Strøm ud af x-aksen, spænding op ad y-aksen, så kan du eftervise, at modstanden = grafens hældning, i enheden V/A = Ω.
Skriv et svar til: Ohms 1 . lov eksperimentelt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.