Generelt

Eksamen - Sikre sit studenterbevis

18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

Hej alle! 

Jeg skal til Spansk mundtlig på onsdag, som min allersidste eksamen på STX. 
Jeg var til Biologi eksamen igår, og fik et "stort" 10-tal, hvilket jeg er meget tilfreds med.
Jeg kan dog ikke snakke Spansk (som i overhovedet, steg af vognen i 1'G efter et hashmisbrug, som "tog kontrol over min skolegang". 
Bla. pga, hashen og manglende motivation for at gå i skole, har det været en voldsom og hård kamp (som jeg mange gange har været tæt på at give op på), jeg har kæmpet. 

Nu har jeg slået fast, at på det sidste punkt jeg har ydet noget på i gymnasiet (til biologi), vil jeg gerne have en succesfuld oplevelse at kigge tilbage på. Det er jeg SIKKER på jeg ikke kan til spansk, da det, for mig ihvertfald, ikke er muligt at lære et sprog på en uge. 

Jeg har derfor tænkt mig ikke at lave noget oplæg i min 24-timers forberedelse, og ikke lave noget i den tid vi får yderligere til eksamen til forberedelse, og derefter gå ind, og sige at jeg simpelthen ikke kan spansk, og derfor ikke har noget at fremlægge. 

MEN! Nu er jeg blevet i tvivl. Er det obligatoriske i at få en studentereksamen, ikke bare at have MØDT til eksaminerne? For jeg er blevet nervøs for, om de ikke vil give mig mit studenterbevis, hvis jeg nægter at snakke spansk til eksamen. 

LAD VÆR', med at prøve at overbevise mig om at jeg skal prøve alligevel, for det har jeg ikke tænkt mig :-) 

Mvh 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jeg har gjort præcis det samme i biologi og kemi. Jeg havde mine adgangskrav på plads og et snit på 10, så jeg valgte at møde op og sige "jeg er ked af at jeg har spildt jeres tid, men jeg vil gerne spare os alle tre for en uheldig oplevelse og så bede om et -3.

Det var der ingen problemer i, og jeg får da min hat på onsdag og glæder mig til at starte på uni til sommer til en frisk start :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. juni 2014 af PSXL

Okay... Så det du siger er, at du vælger at give op og vælge den letteste og mest dovne vej ud.
Det må du selv om. 

Du skal have et gennemsnit på mindst 02 for at kunne gennemføre gymnasiet. Så længe du har det, så er det fint, så kan du nægte alt det, du vil. 


Svar #3
18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

#1 Det glæder mig, at jeg ikke er alene om det. Tak for svaret Christian, og tillykke med det flotte snit :) 


Svar #4
18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

#2 Jeg siger, at jeg nægter at gå ud af gymnasiet, med en dårlig oplevelse som det sidste. Så kan du kalde det hvad du vil :) 
Du svare ikke på spørgsmålet, og umiddelbart har jeg en fornemmelse om at du blot har skrevet en kommentar, for at fornærme mig??


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Det er vel flot klaret at manden har taklet en af de kriser som mange mennesker tvinges ud af gymnasiet af ?

Hvis han har snit til at komme ind på uni og gerne vil forlade skolen med værdighed så fint. Det er ikke alle der har et behov for at få 12,5 i snit så de kan please deres forældre og facebookprofilens image.

Vi er nogle der har en helt klar ide om hvad vi vil bruge vores liv på - hvis det med sikkerhed ikke indebærer spansk, kemi eller biologi og man excellerer i - for én selv - mere relevante fag, hvem er så klog når det kommer til stykket ?

Super arrogant indlæg PSXL. Giv manden noget street credit for at tænke konstruktivt.

Svar #6
18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

#5 Tak for din forståelse Christian. Det er netop rigtigt, at jeg ikke kommer til at bruge mit spansk til en dyt, da mit mål er at læse til maskinmester. Herudover er min karakter også ligegyldig, trods jeg alligevel har formået at få mit snit på 3,7 (efter -3 i spansk), hvilket jeg ikke havde forventet. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Ja - helt grundlæggende kan man sgu godt afskrive ét eller to fag af dem som man virkelig bare altid har hadet som pesten. Hvis det betyder at man giver den lidt mere gas i de fag man er god til, så kan jeg ikke se problemet overhovedet. Gymnasiets opgave er også at danne os en mening om, hvad vi netop skal bruge vores fremtid på, baseret på vores individuelle evner og interesser.

Held og lykke med maskinmester, det er en rigtig god gren af ingeniørfaget med stor jobsikkerhed.


Svar #8
18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

#7 Mange tak. Jeg ser også meget frem til at komme igang med noget, der for alvor vil have relevans for mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. juni 2014 af PSXL

#4 Jeg svarer da lige netop på dit spørgsmål - jeg svarer dig på, om du kan få dit eksamensbevis, når du nægter at sige noget, men hvor du samtidig møder op. Så nej, jeg har ikke skrevet mit svar for blot at fornærme dig - Jeg ser det bare som den dovne vej. Netop fordi du har to valg = at prøve at kæmpe indtil eksamen eller at opgive. For det er da netop at opgive. Jeg skriver også efter det, at du selvfølgelig selv må bestemme det, det skal jeg ikke blande mig i. Jeg prøver heller ikke at overtale dig til noget, som tydeligt også kan ses i mit indlæg. 

#5 Nej, jeg synes nu ikke, at det er et arrogant indlæg. Det er du selvfølgelig velkommen til at mene. Jeg er bare selv af den overbevisning, at man ved skolerelaterede ting giver alt. Så må han selvfølgelig selv om, hvis han giver op og ikke forbereder noget til sin spanskeksamen. 

Jeg vil nu heller ikke sige, at han/I er mere kloge, når du/I vælger at lægge mere vægt i mere relevante fag for jer. Oldtidskundskab kan de fleste heller ikke rigtig bruge til noget - men det giver dannelse. Ikke sagt at det at tale spansk direkte giver dannelse. Biologi og kemi giver i høj grad også dannelse og forståelse for verden omkring én. 

Mit spørgsmål til begge er derfor: "hvorfor ikke forsøge sit bedste og derigennem få en fortjent karakter end slet ikke at prøve - uanset fag?"

Med det sagt så er det #0's egen beslutning at vælge den lette udvej (det kan man vel ikke benægte)
Held og lykke med din videre uddannelse :-)
 


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Du misforstår mig - man skal altid gøre sit bedste - men når man står overfor en svær og presset situation så kan man være tvunget til at disponere på en måde som ikke er optimal generelt men som er optimal i den situation :)

Så tror alle er enige.

Svar #11
18. juni 2014 af Svampekarl (Slettet)

#9 Du svarede ikke på mit spørgsmål. Du skrev netop at man består med 02, og jeg spurgte om man kunne, ifølge loven, gå op og nægte at blive eksamineret. 

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #13
18. juni 2014 af PSXL

#10 Ja, men i den her situation gør han jo netop ikke sit bedste - han prøver ikke engang. Nu synes jeg bare, at du modsiger dig selv. Og jeg føler lidt, at du opmuntrer ham endnu mere til at gøre det. Nej, selvfølgelig kan han ikke lære spansk på så kort tid - jeg har selv haft spansk A, og hvis man ikke har fulgt med, så er det svært at gå til eksamen i. Men man kan da prøve? Jeg vil hellere opmuntre en person til at gøre en indsats end slet ikke at gøre en indsats. 


#11 Det gjorde jeg da til sidst i sætningen. "Så kan du nægte alt hvad du vil". Så vidt jeg forstår, skal du bare møde op til eksamen og så skal du have et gennemsnit på mindst 02. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jamen "at prøve" i spansk A er jo formålsløst når manden ikke har et clue. Han vil jo blot gøre sig selv til nar når han stod af for længe siden.

Det er jo en meningssag, men jeg mener bare at det er cool nok at spare sig selv for den ydmygelse hvis man kan tillade sig det fagligt og gennemsnitsmæssigt :)

Brugbart svar (0)

Svar #15
18. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #16
18. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #17
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #18
18. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #19
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Nu har jeg anmeldt dig til moderator - så håber jeg vi slipper for at høre din sikkert kvalificerede mening om hashmisbrug fremover.

Brugbart svar (0)

Svar #20
18. juni 2014 af PSXL

#14 Det er også fair nok, hvis du/I synes det :-) Nogle få gloser må han da have lært, ellers er det hurtigt at finde i ens lærebøger. Spansk grammatik er ret simpelt, hvis man tænker på at bøje ord og sætte ord i flertal osv. Så kan man jo nøjes med dem og så prøve sig fremad med det niveau, man nu har. Hvis han har bogen "La Amarilla" står der i nogle af de sidste sider en masse brugbare gloser, også til beskrivninger af billeder, som kan bruges til eksamen. 

Jeg vil personligt selv altid tage kampen op, selvom jeg på ingen måde mestrer faget, i stedet for at vise til lærerne, at man slet ikke har gjort en indsats, når man møder op og siger "jamen ved I hvad, jeg kan på ingen måde spansk, så derfor vil jeg gerne spare jeres og min tid". Det vil jeg nu mere mene, at man gør sig selv til nar med - det er selvfølgelig også min egen mening :-) Ikke at jeg siger, at han er en nar - bare at min egen mening er, at det ikke er den bedste indstilling i forhold til eksamen. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.