Studievejledning

Er det mon en gode ide?

20. juni 2014 af ksdkad

Hej alle SP'er.

Jeg går netop nu i 9.klasse og er ved at færdiggøre mine eksaminer, som iøvrigt ikke kan bruges til noget og min tid på skolen.Jeg skal starte på HTX efter sommerferien, hvilket jeg ser frem til. Men når det så er sagt, har jeg gået rundt og spekuleret om en ide her på det sidste, og ville spørge jer SP'er om råds, henholdsvis om, det mon kunne være en god ide. Ideen går nemlig ud på at skaffe de høje karakterer, ved at tænke og spille "taktisk", altså ment på den måde, at jeg kører på, og giver de afsluttende fag i 1.G en skalle, hvor jeg udelukkende får 10/12, mens jeg tager det stille og roligt med de fag som jeg skal afslutte i 2.G og 3.G, og nemligt forsætte sådan i 2.G. Men bare rolig, jeg yder selvfølgelig en stor indsats i fagene, som jeg ikke skal afslutte første år, men at et 7-tal kan gå, mens i de afsluttende fag, er 10 et krav som minimum. 

- Hvad er jeres tanker om "ideen" 

- Kan den bruges og er det overhovedet en god  ide?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (2)

Svar #1
20. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej ksdkad

Nej, jeg synes ikke det er en god ide.

Men det skyldes min modvilje mod denne populære tankegang om at ungdomsuddannelsen er et spil man kan få til at gå op ved at tænke "taktisk" og "smart". Om man vil det eller ej, er HTX en akademisk læreanstalt og dit fokus bør her lægge på dine specialinteresser. Jeg forstår ikke pointen ved at "gå" efter de høje karakterer, blot for karakternes skyld.

Jeg forstår dog godt din motivation til det. Og den er jo ikke mindst præget af det konkurrenceorienterede system vi har formået at opbygge på ungdomsuddannelserne. Dertil kan lægges angsten/rædslen for at klare sig dårligt og dermed blive stigmatiseret ift. klassekammerater, venner, familie, facebook-følgerskab etc. etc. 

Dette skaber meget fortvivlese hos mange elever. Og dette fører som regel forvirring med sig ang. selvværd, eksistens og mål med uddannelsen, når man medtænker det tilsyneladende vigtige sociale aspekt af disse ungdomsuddannelsesmiljøer, hvor det at opbygge og fastholde venner i forsøget på at fremstille et mere perfekt billede af sig selv ofte bliver de unge magtpåliggende. 

Det er med andre ord lidt af et skisma jeg her har opstillet, men ikke desto mindre et som er af vigtig betydning for så mange; fagligheden kontra det sociale som langt de fleste søger at få til at gå op, men som alt for mange ikke aner deres levende råd om hvorfor eller hvordan det gøres.

P.S. Ovenstående handler ikke så meget om at du kun skal fokusere på dine fag, som det handler om kulturen i uddannelsesinstitutionerne. For min skyld skal du bare lægge dig i selen hvad angår dine faginteresser (for mit vedkommende var/er det humanoira) og så lade resten gå som det går (uden at spilde tid/kræfter på fx at opnå en god karakter i fysik hvis du kan udvide dit kendskab til dansfagets facetter). 

Mvh Viktor 


Svar #2
20. juni 2014 af ksdkad

Er helt og særdeles enig med dig Viktor, det er jeg helt bestemt. Problemet er, at jeg gerne vil læse medicin efter jeg har færdiggjort HTX, hvilket kræver et ret højt snit. Ca 10,5 i Århus og hvis jeg ikke kommer op på de 10,5, glipper chancen om at komme ind på drømmeuddannelsen. - Men jeg vil bare så gerne læse medicin, så jeg bliver fristet til at gøre sådan noget. men er i tvivl om hvad jeg skal gøre P.T 


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej igen.

Ja, jeg kan vel godt spare mig det kliche-fyldte svar om at "du nok har nogle nye interesser til den tid". Jeg synes det er rigtigt godt at du allerede nu ved hvad du vil (!) - det jeg siger er blot at ungdomsuddannelsen ikke må blive bekostning af sig selv. Der er nemlig mange unge som kun bruger uddannelsen som et trinbræt til videre studier/projekter (hvilket det er), men hermed negligerer at se, at uddannelsen i sig selv er værd at tage alvorligt og fordybe sig i (hvilket det ligeledes er). 

Vær ærlig med dig selv om din egen intellektualitet, og hvis du finder at din lidenskab for medicin-studiet tager til/varer ved, ja så må du naturligvis foretage de nødvendige valg og anvende dertilhørende metoder. Min modvilje mod opfattelsen af HTX, STX etc. som noget taktisk (både fagligt og socialt) forbliver dog (og det var det jeg reagerede mod som udgangspunkt).

Men så dertil at være bevidst om at du spiller spillet fordi du har et ærligt mål for øje, det har jeg ingen problemer med. Jeg foretrækker det faktisk. Og det viser jo også at du ikke ser uddannelsen som et spil i sig selv, men at man kan bruge nogle af spillets metoder når det er nødvendigt for at opnå dit mål. 

God vind, Viktor


Svar #4
20. juni 2014 af ksdkad

Tak for det brugbare svar!!


Skriv et svar til: Er det mon en gode ide?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.