Matematik

Har jeg bestået matematik?

25. juni 2014 af HenrikHenriksen123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg vil gerne være sikker på om, jeg har bestået matemaik. Jeg fik 7/7 i årskarakterer, altså 7 i skriftlig og 7 i mundtlig. Jeg var så oppe til skriftlig eksamen, hvor jeg fik 00. 

Har jeg så bestået faget?

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2014 af Moderatoren

Hvis gennemsnittet af de 3 er over 02, så er du bestået.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. juni 2014 af SuneChr

\frac{7+7+0}{3}\geq 2

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det burde være et kriterium for at bestå matematik på et gymnasialt niveau, at man selv kan beregne sit gennemsnit.

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. juni 2014 af SuneChr

# 3
Måske, man i stedet skulle indføre den   g e o m e t r i s k e   middelværdi:

\mu _{geometrisk}=\sqrt[3]{7\cdot 7\cdot 0}

Brugbart svar (0)

Svar #5

Den går helt i selvsving med et lige samlet antal karakterer og et ulige antal negative karakterer.

Brugbart svar (0)

Svar #6
25. juni 2014 af SuneChr

Ja, det ville så ligefrem kunne betale sig at "score" et lige antal (- 3)'taller, men ingen (00)'ere iflg. denne model.
Det bli'r måske sådan i den næste karaktér"reform", fy, - nej, det sagde jeg ikke ......... !

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det er næppe sandsynligt, at der vil være opbakning bag indførelsen af den geometriske middelværdi som erstatning for den (vægtede) aritmetiske middelværdi ved beregningen af eksamensresultater, da der for vilkårlige n positive værdier x1,...,xnR+ gælder, at

\sqrt[n]{x_{1}\cdot ...\cdot x_{n}}\leq \frac{x_{1}+...+x_{n}}{n}

Brugbart svar (0)

Svar #8
25. juni 2014 af allan_sim

#3.

Nu kunne det jo være regulært spørgsmål, fordi det godt kunne være tilfældet, at man skulle bestå årskarakterer for sig og eksamenskarakterer for sig. Gad vide om du ville have givet samme spydige kommentar, hvis spørgsmålet havde været formuleret sådan.

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. juni 2014 af SuneChr

# 8
Jeg stiller mig undrende over ordvalget, "spydige kommentar", i indlægget # 8. Man kan ofte i den skriftlige kommunikation vælge at fortolke og ikke læse, hvad der i en given sammenhæng blev udtrykt.
Jeg er helt enig i, at er man 2.års STX elev med et matematisk fag i baglommen, skulle en så simpel udregning være en for længst overstået indarbejdet rutine. Det må på, formoder jeg, almindelig akademisk tilgang være en normal kommunikation imellem undervisere og elever, der formår at stille krav til sine elever. Men jeg giver dig ret i, at umiddelbart kan man ikke af # 0 se, om trådstarter var bekendt med, med- eller uden differentiering af års- og eksamenskaraktererne. Karakterreglerne må så formodes at have elevernes interesse og ikke først efter overstået eksamen.  

Svar #10
26. juni 2014 af HenrikHenriksen123 (Slettet)

Hvorfor er det at folk fuldstændig går amok?

Selvfølgelig kan jeg da godt lægge tal sammen og beregne gennemsnittet ud, det er slet ikke det. Det er bare alle de helvedes masse regler om karaktererne jeg er i tvivl om. Men hvorfor kan jeg ikke bare få et ENTYDIGT svar, om jeg har bestået matematik eller ej, og evt. hvorfor og hvad mit snit skulle være?

Mvh 

Brugbart svar (0)

Svar #11
26. juni 2014 af SuneChr

# 10
Din skole må vel være den nærmeste til at svare præcis og entydigt på, hvordan karaktersystemet fungerer, og om du er bestået eller ikke. Skolens kontor holder også åbent i morgen på den sidste skoledag før ferien.

Svar #12
04. juli 2014 af HenrikHenriksen123 (Slettet)

Svar #11

Man skulle ellers tro, at der var en del brugere (som har så travlt med at spille kloge), som kunne svare klart og entydigt på mit spørgsmål. Det ser ud til at jeg tager fejl.

Brugbart svar (1)

Svar #13
04. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du fik da et klart og entydigt svar i #1 + #2, med forklaring og gennemført beregning.

Skriv et svar til: Har jeg bestået matematik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.