Matematik

Eksamen STX matematik 2014

02. juli 2014 af bjerg11 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Goddag 

Dette er 2014 STX matematik B-niveau delprøve. Jeg beder jer herinde om at rette på de områder/opgaver, hvor jeg har misforstået noget, tak. 

Opgavesættet har jeg linket i min word-fil. Det drejer sig om 2014 STX matematik B-niveau.

** Denne gang er den mere rig med tekst ** 

Vedhæftet fil: STX matematik B 2014.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det ville være rart, hvis du gad gøre dig den ulejlighed at angive præcist, hvilket opgavesæt det drejer sig om, og helst med et hotlink til opgavesættet på uvm.dk . Der blev givet eksamenssæt til STX i Mat B både den 22. maj 2014 og den 27. maj 2014. Her drejer det sig om sættet fra den 22. maj 2014

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/Proever%20og%20eksamen/140523%201stx141-MAT-B-22052014.ashx

Opg 1. Udtrykket er korrekt, men lad være med at blande store og små bogstaver sammen for den samme størrelse.

Opg 2 er forkert. Man skal reducere (a+b)2 -a2 -ab . Du har reduceret (a+b)2 -a2 -2ab .

Opg 3 er forkert. Man skal løse ligningen x2 +2x -8 = 0 , dvs. (x+4)(x-2) = 0 . Du har brugt formlen for toppunktets koordinater i stedet for at bruge formlen for rødderne.

Opg 4 er forkert. Det korrekte udtryk i opgave er f(x) = x2 -5x +1 , hvor du betragter et andet udtryk i besvarelsen. Det er noget vrøvl at tale om, at rødderne vender opad eller nedad. Den givne funktion har positiv koefficient til x2 og vender derfor grenene opad, og grafen skærer y-aksen i (0,1) . Den korrekte graf er der grafen A.

Opg 5. Du har bestemt den anden katete korrekt, men du har ikke bestemt hypotenusens længde |AB|.

Opg 6. Metoden er korrekt. Dog bør man indtegne tangenten og vælge et andet punkt på tangenten så langt fra det første punkt som praktisk muligt. Forklaringen for betydningen af værdien af N'(4) er dog ret mangelfuld.

Du har besvaret ca 37%-40% af spørgsmålene korrekt.

Bemærk også, at opgaverne er fra delen uden hjælpemidler. I Opg 2 har du endda brugt en CAS-værktøj, hvilket ikke er tilladt her. Opgaven er så simpel, at CAS-værktøj heller ikke burde være nødvendigt, selv om det var tilladt. Når man fodrer et CAS-værktøj med den forkerte opgave, får man også et forkert resultat.


Svar #2
02. juli 2014 af bjerg11 (Slettet)

Det gik en anelse for hurtigt i dag, men det er kun min skyld. Jeg tager dine gode tip til mig. PS. jeg valgte en anden fremgangmetode, hvilket var skyld i mine "dummefejl". 


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

#0

OK, jeg ser nu, at du gav et link til sættet i den vedlagte fil. Det ville dog være nemmere, hvis du kunne give linket til opgavesættet i selve indlægget, så man blot kan klikke på det.


Svar #4
02. juli 2014 af bjerg11 (Slettet)

#3 Det skal jeg nok huske til en næste gang.


Skriv et svar til: Eksamen STX matematik 2014

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.