Matematik
Kloghoveder, har brug for hjælp..
Hvad betyder matematisk ræsonnement?
Jeg sidder nemlig og læser i en matematik bog, men jeg forstår ikke matematisk rænsonnement betyder?
Men jeg forstår godt Pythagoras.
Men jeg forstår ikke a3 + b3 = c3 , hvornår kan man bruge det?
Site:
https://sites.google.com/a/oegnet.dk/oegmatc-ny-struktur/1-hvad-er-matematik/1-2-matematisk-raesonnement
På forhånd tak.
Svar #1
25. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Pythagoras siger nu
a2 + b2 = c2 .
Den siger, at hvis man kender to af sidernes længder i en retvinklet trekant, kan man beregne den tredje sides længde ud fra Pythagoras' formel.
Et matematisk ræsonnement er en kæde af logiske tankegange, der benytter et sæt af givne oplysninger til at drage nye konklusioner.
Svar #2
25. august 2014 af okayholy (Slettet)
Ja, det ved jeg godt.
Men i ibogen, stod der nemlig a3 + b3 = c3 ? Er det en *fejl*, altså som der står..
a^n + b^n = c^n ?
Svar #4
25. august 2014 af okayholy (Slettet)
Eksempel: Pythagoræiske tripler.
Nu kunne man jo prøve at generalisere og forsøge at finde hele positive tal, der opfylder ligningen:
a3 + b3 = c3
Man opdager hurtigt, at det er meget vanskeligt at finde eksempler på hele positive tal, der opfylder denne ligning. Da matematikeren Pierre de Fermat (1601-1665) døde, fandt man i en af hans bøger en note, som han havde skrevet i margen.
Han havde skrevet, at ligningen an + bn = cn kun har heltallige løsninger, når n = 2. For n = 3, 4 eller højere hele tal, findes ingen løsninger. Endvidere skrev han, at han havde fundet et meget smukt og enkelt bevis for denne sætning, men at der ikke var plads i margin til at skrive beviset ned. Han nåede aldrig at skrive dette bevis, inden han døde. Lige siden har matematikere kæmpet med dette problem uden at det er lykkedes at finde et bevis for denne Fermats store sætning, som den siden blev kaldt. Et bevis blev givet af amerikaneren Andrew Wiles i 1993, men det er langt fra simpelt og enkelt. Beviset inddrager så avanceret matematik, at kun et fåtal af verdens matematikere er i stand til at gennemskue beviset. Men i dag ved vi altså, at Fermat havde ret i sin sætning, men vi kender stadig ikke det bevis, som han muligvis havde fundet. Se BBC-video om Andrew Wiles
Svar #5
25. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Ja, som du selv skriver, har ligningen
an + bn = cn
ingen heltallige positive løsninger i (a,b,c) , hvis n er heltallig og n > 2.
Skriv et svar til: Kloghoveder, har brug for hjælp..
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.