Kemi

hvilken reaktion?

08. september 2014 af mp12 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle jeg er igang med en kemi rapport, hvor jeg får følgende oplyst: 

"Jern(II)ioner kan oxideres til jern(III)ioner ved tilstedeværelsen af dioxygen. Dette kendes fra dannelse af rust. For at forhindre denne fejlkilde i undersøgelsen af jern(II)-saltet tilsættes acorbinsyre, også kendt som C-vitamin. Ascorbinsyre kan reagere med dioxygen, og derved forhindre reaktionen mellem jern(II)ioner og dioxygen. Endvidere kan ascorbinsyre også reagere direkte med jern(III)ioner og danne jern(II)ioner."

Også kommer spørgsmålet: 

Ovenfor omtales en række reaktioner, fx jern(II)ioners reaktion med dioxygen og ascorbinsyres reaktion med dioxygen. Hvilken type reaktion er der tale om?

Det ville være en kæmpe hjælp hvis nogle kunne svare mig, da det haster en lille smule (inden kl 22 i aften) 

Tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2014 af TinF (Slettet)

Se igen på spørgsmålet. Der er tale om to reaktioner med det samme stof "dioxygen". 

Hvad er dioxygen?

Di betyder 2

oxygen er jo atomet O (eller på dansk ilt).

Altså O2 - også kendt som iltmolekylet fordi ilt rigtig godt kan lide at sætte sig sammen to og to. 

Det er altså processen iltning eller oxidering, der er tale om. En ret udbredt proces i naturen og derfor god at kende :-)

Skriv svaret og brug så din nyvundne tid til at læse igen i kemibogen under emnet oxideringer.

Dbh. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september 2014 af Heptan

Forbrænding :-)


Svar #3
08. september 2014 af mp12 (Slettet)

Kan du argumentere for det? Jeg tror ikke helt jeg er med :)

Svar #4
08. september 2014 af mp12 (Slettet)

Kan nogle hjælpe med at svare på det her spørgsmål også? Please det haster lidt 

Ascorbinsyre må tilsættes fødevarer, hvor det angives med E-nummeret E 300. Ascorbinsyre findes i kategorien af tilsætningsstoffer, der kaldes antioxidanter.
Hvad kan være baggrunden for, at ascorbinsyre (C-vitamin) er en antioxidant? 


Svar #5
08. september 2014 af mp12 (Slettet)

Please en eller anden, det er virkelig vigtigt! 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. september 2014 af Heptan

Det skyldes vel at det reagerer med dioxygen, før dioxygen gør skade på fødevaren.


Skriv et svar til: hvilken reaktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.