Fysik

Hjælp til opgaver om varmekapacitet.

24. september 2014 af swegblæk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er lige begyndt på gymnasiet, og i fysik er vi nu, i vores grundforløb, begyndt at arbejde med varmekapacitet. Problemet er bare, at vores lærer er halv russer, og jeg forstår knap nok, hvad hun siger. Jeg troede, at jeg forstod opgaven, men sidder nu og kan ikke forstå det helt. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med følgende opgaver, eller i hvert fald bare med de første?

1/ Hvor meget varme skal der bruges for at opvarme vand med en varmekapacitet på 32,8kJ/oC fra 14 oC til 98 oC?

2/ Hvor meget varme skal der bruges til at opvarme en aluminiumsgryde med varmekapaciteten 450J/oC fra14 oC til 98 oC?

3/ En metallegering ved stuetemperatur har en varmekapacitet på 800J/oC. den tilføres en varmemængde på 2,5kJ. Hvor stor bliver temperaturstigningen? Hvad bliver sluttemperaturen?

4/ Du skal opvarme 2,125 liter vand fra 4 oC til kogepunktet. Hvor meget varme skal du tilføre vandet?

5/ En aluminiumsgryde vejer 350g. Hvor meget varme skal du bruge for at opvarme gryden 4 oC til kogepunktet for vand?

6/ Du opvarmer 1550g vand i en kobbergryde på 470g. Beregn varmekapaciteten for systemet gryde og vand. Hvor meget energi skal der tilføres i form af varme hvis temperaturændringen skal være 78 oC?

7/ Der skal bores et hul i en granitflise. Herved udfører boremaskinen et arbejde på 20.300J, hvorved temperaturen i flisen stiver fra 18 oC til 32 oC. Beregn granitflisens varmekapacitet. 

Tak på forhånd =)

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. september 2014 af kieslich (Slettet)

I 1, 2,3 og 7 skal du bruge formlen E = C*\DeltaT,  hvor E er energien, C er varmekapaciteten og \Delta T er temperaturstigningen.

1)   E = C * \Delta T = 32,8kj/oC* (98 - 14)oC = 32,8*84 kj = ....

I 4, 5 og 6 skal du bruge formlen E = m*c*\Delta T,   hvor m er massen og c er den specifikke varmekapacitet (kan du slå op i databogen)

5) cAl = 0,900 kj/(kg*oC), m = 0,350 kg  og \Delta T = 100oC - 4oC

E = m*c*\Delta T = 0,350kg*0,900kj/(kg*oC)*96oC = .....kj

Brugbart svar (1)

Svar #2
24. september 2014 af mathon

Beregning:              
                                    Q=m\cdot c\cdot \Delta T=C\cdot \Delta T

Svar #3
24. september 2014 af swegblæk (Slettet)

Tusind tak, svar #1! Sidste ting, hun beder os også om angive de 'givede' informationer i opgaven og SI-enhederne på dem. Er det så bare: Givet: 32,8 kJ/oC og SI-enhed: 32,8 kJ/oC i første opgave?

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. september 2014 af hesch (Slettet)

Ad:  Er det så bare: Givet: 32,8 kJ/oC og SI-enhed: 32,8 kJ/oC i første opgave?

Ja, eller du kan anvende enheden:  kJ/K.

Forskellen mellem Celcius skalaen og Kelvin skalaen er jo blot et offset på 273,15º

Skriv et svar til: Hjælp til opgaver om varmekapacitet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.