Dansk

Hvordan laver man en synopsis

04. oktober 2014 af linepedersen60 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej jeg skal lave en synopsis, om en tekst jeg har læst som hedder Hunden af Kim Fupz Aakeson :)

 Hvordan laver man en synopsis ?

Hvad skal den indeholde?

Hvad skal den starte med ?

OG hvad menes der med perspektivering ?

Ville i være sød at hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2014 af Stygotius

Ordet synopsis kommer af græsk "syn" = sammen og "opsis" = syn og betyder "samlet overblik", og det er lige hvad det er.

En synopsis giver en plan over hvad  man har tænkt sig at en opgavebesvarelse skal indeholde, og hvordan den skal disponeres, dvs. hvordan den skal inddeles,  hvad den skal begynde med, hvad den skal indeholde, og hvad den skal munde ud i. Der kan evt. også stå hvad formålet med besvarelsen er, -hvad den skal belyse.

Lad endelig være med at skrive noget i retning af "Først vil jeg.....,så vil jeg... derpå gør jeg det og det, og til sidst vil jeg konkludere osv. osv.. 

'Den slags er barnligt og lyder forfærdeligt. Man skal ikke blande sig selv ind i teksten og bruge ordet "jeg". Det drejer sig om emnet, sagen, ikke om den der har skrevet den.

Der er ikke noget mystisk ved en synopsis.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2014 af Ganymedes

Her er min synopsis fra 9. klasse, hvis du ønsker at se den pågældende analyse samt fortolkning eller yderligere hjælp, skriv endelig til mig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2014 af Ganymedes

Fuck, hvor er det trættende, at mulighederne for vedhæftning på Studieportalen kun er til pynt.

Bare skriv til mig, så sender jeg den derfra. 


Svar #4
05. oktober 2014 af linepedersen60 (Slettet)

Hej jeg forstår ikke helt hvad du mener ?

OG Jeg ville meget gerne se din synopsis, det ville hjælpe mig meget :)


Skriv et svar til: Hvordan laver man en synopsis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.