Tysk

Genitiv Problem

09. oktober 2014 af Peter1998 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej alle,

Jeg har lidt problemer med denne sætning.

"Hannas far sagde at spillede vi perfekt, ville vi ikke dø."

Er det helt galt hvis jeg siger:

" Der Vater der Hannah sagte, wenn wir perfekte zu spielen, wollen wir nicht sterben"

Ved godt der er noget galt i den sætning. Men ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få sagt, det jeg gerne vil have frem. Er der nogle flinke personer, der har et bud? Enten rette sætningen, eller komme med et forslag til, hvordan jeg kan skrive en anden sætning, hvor jeg får sagt det jeg gerne vil have frem.

Tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Det er nu noget tid siden, jeg sidst tog tysk, men når du har et egenavn, som Hannah, kan du også sige Hannahs Vater.

Men er det bare genitiven, du har problemer med, eller hvad? Synes nu din sætning virker lidt for melakonsk. 

Bard 

Svar #2
09. oktober 2014 af Peter1998 (Slettet)

Det med egenavn har jeg ikke, at man kunne?

Men ja, synes også selv den sætning er lidt for langt ude. Jeg ville egentlig bare have hjælp til hvordan jeg skulle skrive sætningen. Og så ville jeg også gerne lige have lært, hvordan jeg skulle bruge genitiv i den her situation. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2014 af Tyskfødt (Slettet)

På tysk er der omvendt ordstilling i ejefald. Det betyder, at den, der er ejeren, står sidst. Desuden skal "ejeren" bøjes i genitiv i alle skemaer.

Hankøn = des hunkøn = der intetkøn = des flertal = der

Das Buch des Lehrers Das Buch der Lehrerin Das Buch des Kindes Die Bücher der Lehrer/der Lehrerinnen/der Kinder

Personnavne står som regel uden artikel og får da i genitiv "s" uden hensyn til kønnet.

Peters Fahrrad ist blau. Annas Buch ist spannend.

Bruges personnavne med artikel tilføjer de ikke "s" i genitiv

Das Fahrrad/die Mütze/der Hund des kleinen Peter   /der kleinen Anna

Goethes Gedichte  - die Gedichte des jungen Goethe

Hannahs Vater sagte, dass wir, spielten wir perfekt, nicht sterben würden

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2014 af Stygotius (Slettet)

Vielleicht wäre es fließender, und lesbarer, den Konditionalsatz bis letzt zu verschieben ??

"Hannahs Vater sagte, dass wir nicht sterben würden, spielten wir (bloß) perfekt".

Was meinst du, Tyskfødt ?

Skriv et svar til: Genitiv Problem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.