Debat

Primær og sekundær tekster

10. oktober 2014 af chimpanse (Slettet)

Jeg skal snart i gang med at skrive min SSO, så nu sidder jeg lidt og søger på, hvordan man skriver en god opgave. Jeg kom så til at tænke på, at jeg både skulle bruge primærkilder og sekundær kilder. Og det er så her min spørgsmål kommer: Hvad er det præcis forskellen er?

Hvis jeg selv skulle sige det. Hvis jeg har et emne om fx. romantikken i dansk. Kunne det så være, at jeg havde læst nogle bøger som beskriv romantikken osv., at det ville være mine sekundær kilder. Mens min primær kilde fx. ville være et værk fra en forfatter i samme periode, som jeg skulle analysere?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Tekster indeholder som regel kildehenvisninger. Hvis du benytter en tekst som kildehenvisning, er dette din primære kilde. Henviser denne tekst til andre kilder, og du så også finder disse interessante, og henviser til dem, må disse være dine sekundære kilder, vil jeg mene.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

To ting:

- Hvis det er en primær kilde, du snakker om, så menes det, at personen, der selv har skrevet kilden levede på den tid og selv så, hørte, følte og lygtede begivenhedderne. 

- Hvis det er en sekundær kilde, du har med at gøre, så betyder det, at den person, der har skrevet kilden har fået den fortalt af en primær person, der selv så, hørte, følte og lygtede begivenhedderne.

Giver det lidt mening? 

Bard


Svar #3
10. oktober 2014 af chimpanse (Slettet)

#2

To ting:

- Hvis det er en primær kilde, du snakker om, så menes det, at personen, der selv har skrevet kilden levede på den tid og selv så, hørte, følte og lygtede begivenhedderne. 

- Hvis det er en sekundær kilde, du har med at gøre, så betyder det, at den person, der har skrevet kilden har fået den fortalt af en primær person, der selv så, hørte, følte og lygtede begivenhedderne.

Giver det lidt mening? 

Bard


Det gav rigtig god mening! Tusinde tak for hjælpen :D


Skriv et svar til: Primær og sekundær tekster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.