Matematik
Partiel integration
Hej venner
Jeg sidder med denne opgave og småkæmper lidt :
∫x3*ex dx
jeg smider bare udtrykkene ind i formlen og får
x3*ex - ∫3x2*exdx
Jeg har nu lavet partiel integration igen ved den sidste havldel af udtrykket
jeg får da
3x2*ex- ∫6x*ex dx ----> 3x2*ex - 3x2*ex
Nu smider jeg det ind i formlen foroven
x3*ex - 3x2*ex - 3x2*ex ---> x3*ex-6x2*ex
Det er bare forkeret ifgl facitlisten :S hvad gør jeg forkert?
Svar #1
13. oktober 2014 af peter lind
Det er integrationen ∫6x*ex.dx der går galt. Du skal foretage endnu en partiel integration. differentier 6x og integrer ex
Svar #4
13. oktober 2014 af strangers
Hej igen
Jeg er helt med på min fejl, men jeg undrer mig lidt over, hvorfor jeg skal differentiere 6x. Denne er jo 3x^2 differentialkvotient. Hvorfor skal jeg differentiere to gange?
Svar #6
Hej mathon
Det er på ingen måde for at være besværelig, men jeg forstår ikke helt det du skriver :S
Jeg har fået det rigtige svar, efter jeg "bare gjorde" som peterlind sagde. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle gøre det. Jeg vil mene - ifølge formlen - at jeg bare siger at jeg skal differentiere 3x^2 fremfor 6x
Svar #7
13. oktober 2014 af mathon
Foretag partiel integration tre gange og benyt det/de foregåendende resultat(er) anden og tredje gang, så forstår du formlen.
Svar #8
Done that! OG jeg står endnu engang med det rigtige resultat. Men jeg må bare erkende , at jeg stadig ikke forstår det :S årh føler mig helt dum..
Hvorfra kommer dine formler fra?
Den eneste formel jeg kender er bare denne f(x)G(x) - ∫f'(x)g(x)
Kan man ikke bruge denne`?
Svar #10
Men det passer bare ikke jf. #0. Har fået det rigtige svar - har batre fulgt jeres instrukser. Jeg vil bare rigtigt gerne forstå det også.
Der hvor det går galt er hvor jeg skal lave partiel integration af ∫3x^2*e^x.dx igen
Dette får jeg til
3x2*ex - ∫6x*ex. Det er her den glipper totalt for mig sådan forståelsesmæssigt
Skriv et svar til: Partiel integration
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

som du lige har beregnet forudgående og derfor kan genbruge.