Fysik
Beregning af gassens volumen
Hey allesammen,
Jeg sidder nuværende og øver Fysik B opgaver. En opgavebeskrivelse lyder:
En gasmængde bestående af tør atmosfærisk luft
er indespærret i en glaskolbe samt et rørsystem,
der forbinder kolbens indre med en trykmåler,
som vist på billedet. Kolbens volumen er 250 mL.
Ved temperaturen 12,4 °C er trykket i gassen
1,02 bar.
Hvorved opgave a så lyder på at:
"Beregn gassens volumen i enheden m3"
Min første reaktion var at forsøge at udregne gassens volumen ud fra idealgasligningen, men der er jeg desværre stødt ind i det problem at man også skal bruge gassens stofmængde, og af hvad jeg har kunne finde af formler, skal man enten bruge gassens masse eller volumen for at kunne udregne stofmængden. Altså er jeg fanget lidt i en form af feedback loop ;) Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan man ellers skal kunne beregne gassens volumen når alt der er opgivet er kolbens volumen, gassens temperatur samt tryk.
Nogle der kan fortælle hvad der gøres i sådan en opgave? Er der noget jeg overser? :)
Mange tak for hjælpen!
Svar #1
26. oktober 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Rumfanget er 250 mL. Det skal bare regnes om til m3
Svar #2
26. oktober 2014 af GlassOfWater (Slettet)
#1Rumfanget er 250 mL. Det skal bare regnes om til m3
Men vil det så sige at hvis man får oplyst rumfanget af en beholder hvor gassen er indespærret i, så kan man sige at gassens volumen skal være den samme? Grunden til at dette forvirrer mig, hvis det er sandt, er at man efter idealgasligningen kan se at gassens volumen kan ændre sig efter en hel del faktorer, såsom gassens tryk, temperatur, stofmængde, osv. Hvordan kan man så lave den antagelse? Eller gør jeg det hele mere besværligt end nødvændigt? :D
Mange tak :)
Svar #3
26. oktober 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Ja, gassen vil altid fordele sig ud, så den fylder hele kolben. V er altså konstant lig med 250 mL. Det skal de andre størrelser i idealgasligningen så indrette sig efter.
Skriv et svar til: Beregning af gassens volumen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.