Matematik

tre opgave hjælp

28. oktober 2014 af okaydu (Slettet) - Niveau: 9. klasse

hej 

du skal nok skærer det ud i pap til mig 

1) en terning af træ har sidelængden 4 cm. træet vejer 0,08 g pr cm^3. hvor meget vejer terningen?

   en kugle består af et stof, der vejer 1,6 g pr cm^3. hvor mange centimeter (1 decimal) er kuglens radius? for π benyttes tilnærmelsesværdien 3,14 

2) undersøg og begrund om det er muligt at bestemme et tal r, således at en pyramide med højde 200 cm og med kvadratisk grundflade, hvor længden af siden er r cm, kan have samme rumfang som en kegle med højde 100 cm og med grundfladeradius r cm.

3) en træklods vejer 30 kg og har rumfanget 40 dm^3. Træklods  skla beklædes med en blyegering med massefylden 11 kg/dm^3, såeldes at massefylden af den blylegering anvendes til beklædning af klodsen?

håber du kan hjælpe mig :) fordi jeg skal aflever den imorgen :( 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2014 af mathon

1)
                                 V=\frac{m}{1,6\; \frac{g}{cm^3}}=\frac{4\pi }{3}\cdot r^3


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. oktober 2014 af mathon

2)

undersøg om
                                  \frac{1}{3}\cdot \left (200\; cm \right )\cdot r^2=\frac{1}{3}\cdot \left ( 100\; cm \right )\cdot \pi \cdot r^2     er mulig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2014 af mathon

Opgaveeksten i 3) er mangelfuld.


Svar #4
28. oktober 2014 af okaydu (Slettet)

ups 3) fra11  kg/(dm^3 ), således at massefylden af den blyklædte klods bliver 3  kg/(dm^3 ). hvor mange kg blylegering anvendes til beklædning af klodsen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

3)

Kald massen af træklodsen mt og dens rumfang Vt . Kald massen af blylaget mb og blylagets rumfang Vb . Man kender her blylagets massefylde   ρb = mb / Vb . Man har så

        ρklods = (mt + mb) / (Vt + Vb) = (mt + mb) / (Vt + (mbb))

Løs denne ligning for mb , idet man kender  ρklods , mt , Vt , og ρb .

      


Skriv et svar til: tre opgave hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.