Fysik

Elektrisk ladet partikel i homogent elektrisk felt

10. november 2014 af soldier123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej venner,

sidder en smule fast i i den vedhæftede opgave, ved desværre ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, håber der er nogen der vil hjælpe. Jeg har dog løst a og b

a) E=U/d=450V/0.009m=5,0*10^4 V/m=5,0*10^4 N/C

b) her skulle man bare vise at ladningen er 0,39nC hvilket jeg har gjort vha. formlen Q=F/E

på forhånd tak :)

Vedhæftet fil: Opgave 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2014 af peter lind

Når spændningen falder, falder også det elektriskefelt og dermed også den elektriske kraft på kuglen

Svar #2
10. november 2014 af soldier123 (Slettet)

Og da Fel=Ftyn, kan man da ikke sige at tyngdekraften på kuglensom trækker mod minus  bliver mindre og dermed accellerer kuglen mod den positive plade? Desuden burde jeg kunne finde hastigheden vha. formlen ½*m*v^2=U*e, ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Oprindelig er Fel = Ftyn  Nu bliver den elektriske kraft mindre. Hvad sker der så med den totale kraft ?  Tyngdekraften på kuglen er m*g

Svar #4
10. november 2014 af soldier123 (Slettet)

Den totale kraft er vel bevaret, tror jeg. Bliver tyngdekraften så større? Jeg tror ikke jeg er helt med desværre :(

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er du helt sikkert ikke. Den elektriske kraft bliver mindre. Tyngdekraften er kun afhængig af massen og den ændrer sig ikke.

Svar #6
11. november 2014 af soldier123 (Slettet)

Sååh, hvordan skal c løses? 

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. november 2014 af peter lind

Kuglen er påvirket af to kræfter. Dene er tyngdekraften som trækker nedad. Den anden den elektriske kraft trækker opad. Nu gør du den opadrettede kraft mindre. Hvad sker der så med den totale kraft ?

Skriv et svar til: Elektrisk ladet partikel i homogent elektrisk felt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.