Matematik
Geometri
Hej
Jeg har et spørgsmål til matematik som jeg mangler lidt hjælp til :-)
Opgaven lyder som følgende
Hvordan findes samme vandrette niveau rundt om et bjerg? Prøv at »lege ingeniører«, og forklar hvordan I ville kunne »bygge jer frem« til en løsning.
Se vedhæftet fil til figuren
Svar #2
14. november 2014 af karl1236 (Slettet)
Hej - det link du har sendt til mig giver jo ikke svar på mit spørgsmål? eller er det mig, som ser forkert? :-)
Svar #3
14. november 2014 af hesch (Slettet)
#0: Metoden i figuren i #0 kaldes vist "triangulering", hvor man fra forskellige steder sigter mod samme punkt. Disse sigtelinier er sider i en trekant, og med to kendte sigtevinkler og en kendt sidelængde, kan trekanten bestemmes.
Men det er jo lidt gammeldags, for idag har landmålere instrumenter, herunder en "niveller", tror jeg man kan bruge. I "gamle dage" havde landmåleren rød/hvide stokke med ( et stadie, hedder det vist ), og kunne sjusse højden ved på afstand at kigge vandret på dette stadie og dermed fastslå en højdeforskel, måske med en usikkerhed på et par cm. I dag har man instrumenter, der automatisk aflæser stregkoder på afstand. Denne måling giver en nøjagtighed på 0,3mm/km:
Svar #5
14. november 2014 af hesch (Slettet)
#3 (fortsat):
Man kunne jo også have 200m gennemsigtig haveslange med op på bjerget. Nær hver ende på haveslangen sætter man et mærke i hver ende. En bjergbestiger klatrer nu 200m frem med den ene ende af slangen, således at slangen hænger i en blød bue nedad. Den anden ende fastholdes af en hjælper med mærket i niveau. Man hælder så vand i slangen, og bjergbestigeren ændrer nu højden på sit mærke, indtil vandstanden rammer mærket i hver ende. Så sidder mærkerne nøjagtigt vandret ud for hinanden.
Det har noget med forbundne kar at gøre. Lidt mere primitivt, men det virker, og det er et billigt instrument.
Skriv et svar til: Geometri
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.