Matematik
Besværlig matematik
Hej folkens.
Jeg har problemer med noget matematik, som skal afleveres på lørdag. Jeg skal bestemme differentialkvotienten for 4 funktioner. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal skrive det og bestemme det, altså det er noget med, at man skal gøre det i trin. Foreksempel hvordan bestemmer man disse funktioner:
f(x) = x6+x5+x4+x3+x2+x+1
f(x) = 1/4 x4 + 1/3 x3 + 1/2 x2 + x
Hvis en venlig sjæl kan hjælpe med disse to ville det være godt. Jeg forstår slet ikke hvad jeg skal gøre, og ville hellere ikke forstå det hvis i bare skrev en formel. Så hvis nogle kan hjælpe med løse/hjælpe med disse to, så ville jeg også kunne klare de næste 2 opgaver. Det er en vigtig opgave, så håber på hjælp.
Svar #2
13. november 2014 af SKOLEN124 (Slettet)
Forstår ikke helt hvad jeg skal gøre og hvilke tal der skal sættes ind i formlen. Er det kun den formel der findes for at man kan udregne differentialkvotienten. Eller findes der også andre???
Svar #3
13. november 2014 af peter lind
Der findes også mange andre; men det er den du har brug for. I den første funktion i det første led har du x6 Bruger du formlen får du at (x6)' = 6*x5
Skriv et svar til: Besværlig matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.