Fysik
Reynolds tal til løsning af luftmodstand
Hej derude,
jeg har et lille problem jeg skriver SRP om det skrå kast med luftmodstand, og jeg ville lige spørge et lidt forrvirende spørgsmål.
Når jeg skal finde luftmodstanden har jeg valgt at bruge Reynolds tal for at finde ud af om strømningen er laminar eller turbulent.
Jeg er bare i tvivl om rækkefølgen!
Jeg ved at jeg skal løse nogle numeriske differantialligninger da turbulent strømning ikke kan løses analytisk, og jeg har valgt at gøre brug af Eulers metode for at løse dem.
Jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal starte med at løse, er det differntialligningerne jeg skal løse først for at kunne bruge Reynolds tal??
Jeg, som i kan læse, er meget forrviret og aner ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg er igang med at skrive teori. Hvis der nogen der kunne give mig en uddybende forklaring ville det være fantastisk.
Tak for hjælpen på forhånd!!
Svar #1
15. november 2014 af peter lind
Hvis hastigheden ikke er meget stor kan du gå ud fra at det er laminar.
Jeg finder det urealistisk at du på dit stade skal bruge turbulent strømning.
Svar #2
15. november 2014 af Larspeter1 (Slettet)
#1: Jo jeg skal bruge turbulent, fordi min lære har sagt det faktisk...
Så jeg har ikke rigtig noget valg.
Svar #3
15. november 2014 af hesch (Slettet)
#0: Grænsen mellem laminar og turbulent strømning er ret flydende. Det er ligesom indenfor meteorologi, med udtryk som: "jævn til frisk vind" , "storm med vindstød af orkanagtig styrke, fra nord- nordvestlig retning" , osv.
Tilsvarende siges om Reynolds tal, at hvis det er under 2300, er strømningen laminar. Hvis det er over 4000, er stømningen turbulent ( sikkert under en masse forudsætninger, såsom strømning gennem et rundt rør ). Men hvad med intervallet mellem disse to værdier ?
Nu ved jeg så ikke, om du skal lave skrå kast med runde rør ? ? :)
Hvis jeg skulle være lidt kreativ, ville jeg lade "kastelegemet" synke ned gennem et medie (vand) med kendt viskositet, måle modstanden, for så at omregne til viskositeten i luft, og dermed luftmodstanden her. Du kan så for luft finde en værdi, k, således at:
Fluft = k * v2 ( ved turbulent strømning ).
Svar #4
15. november 2014 af peter lind
Under den numeriske løsning vil du have hastigheden, så du kan i hvert trin beregne reynolds tsllet
Svar #5
15. november 2014 af hesch (Slettet)
#3 (fortsat):
Eksempelvis faldskærmsudspringere, med uaktiveret faldskærm, kan opnå en faldhastighed på ca. 220 km/t = 61 m/s. Lad os nu sige, at udspringeren vejer 70 kg, må Fluft = 687 N ved denne hastighed. Altså:
687 N = k * (61 m/s)2 =>
k = 0,185 kg/m ( for denne udspringer ).
Skriv et svar til: Reynolds tal til løsning af luftmodstand
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.