Matematik

-e^-x=e^t+k, isolering af x

23. november 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Ifm. differentialligningen dx/dt=ex*et, så har jeg brugt seperation af variabler og står nu med udtrykket: -e-x=et+k. Hvordan kan jeg isolerer x?


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. november 2014 af LeonhardEuler

Multiplicer med -1 på begge sider af lighedstegnet og tag den naturlige logaritme dernæst på begge sider af lighedstegnet. Herefter bør resten være ret åbenlyst.


Svar #2
23. november 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)

Kan det passe at resultatet bliver x=t+ln(k)?


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. november 2014 af LeonhardEuler

-e-x = et + k

ln(e-x) = ln(-et - k)

x = -ln(-et - k)


Svar #4
23. november 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)

Tak - tror at jeg havde set mig blind på opgavwn :I

Skriv et svar til: -e^-x=e^t+k, isolering af x

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.