Kemi

Termodynamik - udregning af Qp for en reaktion

30. november 2014 af agentno47 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa,
Jeg er i gang med at lave nogle beregninger til en journal hvori den molare entalpi for Ca(OH)2 skal udregnes. I den forbindelse skal Qp (varmetilførslen under konstant tryk) udregnes. Dettes gøres vha. følgende formel: Qp = C * (delta)T. C kendes til 0,418 kJ/K. Spørgsmålet er, hvordan (delta)T udregnes. Det hentyder jo til temperaturændringingen i systemet. Der står på vejledningen (Vi forestiller os, at reaktionen forløber ved 25 oC og stiger bagefter til den målte T-værdi.

Vi har målt en temperatur før reaktionen (= Tfør) og en temperatur efter reaktionen (= Tefter). Spørgsmålet er, skal jeg sige: Tfør - Tefter eller omvendt før det bliver rigtigt? Og hvad er forklaringen?
I vores resultater sås en temperaturstigning fra Tfør til Tefter hvor Tfør var 297,95 K og Tefter var 300,05 K.


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. november 2014 af OliverGlue

En forskel beregnes altid som slutværdi minus startværdi, det er altså 300,05 K - 297,95 K = 2.10 K. 


Svar #2
30. november 2014 af agentno47 (Slettet)

Okay, helt fint! Når jeg har kigget rundt på de forskellige journaler og rapporter her på siden skrevet af folk der har lavet samme forsøg, kan jeg bare se, at der er mange der har sagt startværdi minus slutværdi. Tabelværdien for den molare entalpi for Ca(OH)2 er omkring -986,8 og hvis jeg regner baglæns igennem metoden til at beregne denne, så giver temperaturforskellen ca. -5. Derfor er jeg i tvivl - normalt ville jeg også altid sige slut minus start..


Skriv et svar til: Termodynamik - udregning af Qp for en reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.