Fysik

Find hvor langt bilen kan køre.

07. december 2014 af EmmaHvPe (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer! 
Jeg er gået død midt i en fysikaflevering, der omhandler skråkast. Jeg skal finde max rækkevidden i x- aksen (dens toppunkt i y-dimensionen), og jeg har fået oplysningerne: acceleration = 4.0 ms^-2, tid = 5.0s of vinklen, som den kører op ad er 30 grader. Mit problem er, at jeg ikke kan finde en formel, hvor man ikke skal bruge startfarten. Kan I nogle derude?

Tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det lyder som om der er tale om en bil, der kører op ad et skråplan, snarere end et skråt kast? Prøv at formulere hele opgaven.

Svar #2
07. december 2014 af EmmaHvPe (Slettet)

Den er godt nok på engelsk, men her er den:
A battery toy car with a mass of .250 kg is made to move up an inclined angle of 30^o with the horizontal. The car starts from its rest and its motor provides a constant acceleration of 4.0 ms^-2 for 5.0s. The motor is then turned off.

Q: Find the furthest the car gets on the inclined plane.

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Så starter bilen jo fra hvile, med en konstant acceleration a = 4,0 m/s2 i 5,0 s og derefter med en konstant acceleration -g·sin(α) til den stopper, hvor α = 30º er skråplanets hældning.

Svar #4
07. december 2014 af EmmaHvPe (Slettet)

Så starter bilen jo fra hvile, med en konstant acceleration a = 4,0 m/s2 i 5,0 s og derefter med en konstant acceleration -g·sin(α) til den stopper, hvor α = 30º er skråplanets hældning.

Ja, men det svarer ikke på spørgsmålet? Jeg ved ikke, hvordan man regner hvor langt den kan køre ud ud fra de givne oplysninger. 

Skriv et svar til: Find hvor langt bilen kan køre.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.