Matematik

Matrix - tre linjer

07. december 2014 af Lulu14 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har beregnet en tangentplan, og får givet to ligninger. Disse tre skærer hinanden i punktet P. 

Hvordan beregner jeg koordinaterne til P? 


Svar #1
07. december 2014 af Lulu14 (Slettet)

Er det blot at beregne x, y og z ved at løse tre ligninger med tre ubekendte vha matrix?


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. december 2014 af peter lind

Det gør du nemmest ved at finde skæringen mellem linjerne. <<<<<<<<<<<<<<<sæt de to parameterfremstillinger lig hinanden og løs det derved fremkomne ligningssystem


Svar #3
07. december 2014 af Lulu14 (Slettet)

Men hvad gør jeg, når opgaven lægger op til en løsning ved brug af matrix? Er løsningen til matricen også koordinaterne til punktet P? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. december 2014 af peter lind

Så må der være noget, der ikke stemmer med det du skriver i #0. Kan du ikke komme med den præcise opgavetekst


Svar #5
07. december 2014 af Lulu14 (Slettet)

Vi betragter funktionen f(x,y)=x2*ln(y)+y2, y>0.

Bestem en ligning for tangentplanen alfa til grafen for f gennem punktet P(0,1,f(0,1))  (Denne har jeg fået til alfa: 2y+1) 

Ud over tangentplanen betragter vi yderligere to planer beta og gamma givet ved følgende ligninger:

beta: x+z=0 og gamma: -x+2y=3 

Det oplyses, at alfa, beta og gamma skærer hinanden i et punkt P. Opstil en matrix for det ligninssystem, som skal løses for at bestemme koordinaterne til P( [0 2 0 -1, 1 0 1 0, -1 2 0 3] )

Bestem koordinaterne til P


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. december 2014 af peter lind

Ja så skal du løse de fremkomne ligninger.


Skriv et svar til: Matrix - tre linjer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.