Matematik

Enigma antal ledninger.

11. december 2014 af laifwrs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg sidder her og skriver min SRP i historie og matematik, og har et problem med udregningen af antal af ledninger der er blevet gjort brug af. Jeg fortstår ikke udregninger og mellemregningerne. Håber en af jer kan hjælpe mig :)

Hvis i ser på den vedhæftede fil så kan i se opgaven :)

Vedhæftet fil: IMG_0697.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. december 2014 af wintermute (Slettet)

For at komme fra linje 1 til linje 2: Gang med 2n på begge sider og hæv en af parenteserne i nævneren på højre side: -2(n+1) = -2n - 2.

For at komme fra linje 2 til linje 3: Omskriv en af parenteserne i nævneren på højre side: 25 - 2n - 2 + 1 = 25 - 2n - 1.

For at komme fra linje 3 til linje 4: Husk at notationen k! (hvor k er et positivt heltal) betegner tallet k! = k·(k-1)·(k-2)···3·2·1. Når k > 2, er (k-2) et positivt heltal og (k-2)! = (k-2)···3·2·1. Ved at indsætte dette i udtrykket for k!, får vi at k! = k·(k-1)·((k-2)!). Ved at tage k til at være (25 - 2n + 1), følger det at

(25 - 2n + 1)! = (25 - 2n + 1)(25 - 2n)((25 - 2n - 1)!).

Lav denne omskrivning i nævneren på venstre side. Faktoren (25 - 2n - 1)! kommer så til at optræde både i nævneren på venstre side og i nævneren på højre side. Gang med (25 - 2n - 1)! på begge sider så den forkorter væk.

For at komme fra linje 4 til linje 5: Gang over kors. (Se fx http://matb1stx.systime.dk/index.php?id=137 hvis du ikke kender denne vending.)

For at komme fra linje 5 til linje 6: Omskriv en af parenteserne på højre side: 25 - 2n + 1 = 26 - 2n. Dividér så med 2 på begge sider.

For at komme fra linje 6 til linje 7: Gang parenteserne ud på højre side. Træk n fra på begge sider. Træk 1 fra på begge sider. Dividér med 2 på begge sider.

Held og lykke med SRP'en. :)

Brugbart svar (1)

Svar #2
11. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Svar #3
12. december 2014 af laifwrs (Slettet)

Mange tak, fandt ud af det :)

Har et ekstra spørgsmål, er der nogen der kender nogle tekster/bøger der kommer ind på enigmas svagheder? :)

Skriv et svar til: Enigma antal ledninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.