Matematik

BEVIS AF ET PARALLELOGRAM

11. december 2014 af jax1 - Niveau: A-niveau

Hej jeg vil gerne spørge om der er noget overhovedet som hedder et bevis for et parallelogram, det skal ikke være et bevis for arealet af det og heller ej et bevis for at diagonalen halvere parallelogrammet i to lige store stykker, så er der nogen der kender til, hvordan man beviser et parallelogram ? 
det skal være på A- niveau, men jeg går selv på universitet på matematik studiet 2 år og har ikke hørt om det før


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvad mener du med at bevise et parallelogram?

Et parallelogram defineres som en firkant, hvor de modstående sider er parallelle. Man viser så, at de modstående sider er parvis lige store, og modstående vinkler er parvis lige store. Endvidere skærer parallelogrammets diagonaler hinanden i deres midtpunkter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2014 af peter lind

Det giver ikke nogen mening at bevise et parallogram. Et parallogram er en defineret geometrisk figur


Svar #3
11. december 2014 af jax1

altså det er det her bevis jeg skal redegøre for

Vedhæftet fil:bevis 1.1.jpg

Svar #4
11. december 2014 af jax1

det her er fortsættelsen men jeg tænker på den figur som er tegnet, prøver de ikke at illustrere den 3-dimensionelt ?

Vedhæftet fil:bevis 1.2.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #5
11. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Nej, der er ikke noget tre-dimensionalt i det. Det drejer sig om plangeometri. Euklid viser, at parallelogrammets areal er dobbelt så stort som arealet af en trekant med samme grundlinie og højde.


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. december 2014 af peter lind

Brug at arealet af parallogrammet er højde * grundlinje og at en trekants areal er ½*højde*grundlinje


Skriv et svar til: BEVIS AF ET PARALLELOGRAM

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.