Fysik
Hvad hedder dette tegn?
θ
Hvordan udtales det / hvad bruges det til?
Svar #1
07. januar 2015 af anonym000
Det er et græsk bogstav: lille theta.
I fysik bruger man (bl. a.) de græske bogstaver som symboler for forskellige koncepter eller størrelser.
...............
Svar #2
07. januar 2015 af Koplop (Slettet)
Ok, tak.
Er der så nogle der kan forklare med simple ord hvad en sinuskurve er?
Svar #3
07. januar 2015 af Therk
Det udtales
("tæta").
En sinuskurve er en kurve som følger "afstanden" mellem omkredsen af en enhedscirkel (radius = 1) og førsteaksen. Afstanden er negativ, når førsteaksen er størst.
Se eksempel:

Svar #4
07. januar 2015 af hesch (Slettet)
Svar #5
Er harmoniske bølger så sinuskurver, eller ligner de dem bare?
:D
Svar #7
Så er der en forskel på sinuskurver og sinusbølger? ;D
Sidste spørgsmål - er i gang med at beregne vinklen theta i forsøget om en lasers bølgelængde. (Den med det optiske gitter).
Rundt om 0. ordens-strålen på væggen er der jo så to 1. og 2. ordens-stråler. Er det ok at tage afstanden til fra 0. ordens-strålen til en 2. ordens-stråle når man skal beregne afbøjningsvinklen (theta)? Eller skal man bruge 1. ordens-strålen?
Tak igen
Svar #8
Nej, glem det andet spørgsmål, lige meget. Har et andet dog:
Hvordan kommer man fra 5,39*10^-7 til nanometer?
Svar #11
07. januar 2015 af Therk
En sinusbølges bevægelse følger en sinuskurve.
Der går 109 nanometer på en meter som nævnt i #9. Brug det til at omregne dit spørgsmål. Hvis du bruger enheder er det nemt at se om du skal gange eller dividere ovenstående på dit tal.

Svar #12
Er altså ikke helt sikker på om jeg fatter det med sinuskurve/bølger. Jeg havde bare tænkt mig at sige til min eksamen at harmoniske bølger "liger en sinuskurve" men hvis de spørger ind, aner jeg ikke hvad jeg skal sige.
Altså, jeg har et tal der hedder 5,39*10^-7 meter (tror jeg...). Det vil jeg gerne lave om til nanometer. Så deler jeg med 100, men så får jeg 5,39*10^-9 meter. Men svaret skal give 539 nm. Så hvordan fjerner jeg kommaet?
Regnestykket er dette: Sin(6.2)*1/100000/2
Håber jeg giver mening
Svar #13
07. januar 2015 af hesch (Slettet)
#12: Du kan ikke bare tage en talværdi og dividere den med 100. Så finder du jo 1/100 af værdien, men det var ikke det, du ville:
(5,39)*(10-7) = (5,39*100) * (10-7/100) = 539 * 10-9
På denne måde både ganger og dividerer du tallet med 100, og talværdien bliver den samme.
Svar #14
07. januar 2015 af Therk
Det vigtigste i fysik er enheder! De er altafgørende, fordi med enheder slipper du for at huske! Læg herunder mærke til hvordan enheden m går ud fordi vi dividerer med den i enhedsskiftet (anden parentes).

Svar #15
08. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
En kurve er en form. En sinuskurve er en form, som man normalt tegner på et stykke papir.
En bølge er en bevægelse. Sinusbølger har samme form som sinuskurven, men den bevæger sig.
Hvis man svinger enden af en lang vandret udspændt snor op og ned så den følger y0 = Asin(ωt), vil der dannes en bølge, der løber hen ad snoren. Tager man et fotografi af den, kan man se, at den har formen y = Asin(ωt0-kx), hvor t0 er det tidspunkt, hvor billedet er taget.
Tegner man y0 som funktion af tiden, får man en sinuskurve.Tegner man y som funktion af x, får man en anden sinuskurve, der er forskudt, fordi man ikke tager billedet på starttidspunktet.
Skriv et svar til: Hvad hedder dette tegn?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.