Matematik
Hvorfor er det ikke bevist?
Hej alle i matematikforummet.
Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er en regel for integration af en kvotient.
Vil nogle i matematikforummet ikke gå i gang med at arbejde på det, da jeg mangler reglen i min formelsamling.
Svar #2
10. januar 2015 af Penalhuset (Slettet)
Det er jeg udmærket godt klar over.
Vil du ikke finde frem til en generel formel. Eller så kan andersen11 eller mathon.
Jeg vil virkelig gerne have den i min formelsamling.
Svar #3
10. januar 2015 af hesch (Slettet)
#0: Hvad mener du med "kvotient" ?
dividend / divisor = kvotient
21 / 3 = 7
Svar #4
10. januar 2015 af Galo1s (Slettet)
Jeg tror, at #0 efterlyser en generel formel til at integrere et udtryk på formen f(x)/g(x). Det synes dog overflødigt, da man jo blot kan se på f(x)/g(x) som f(x)*(1/g(x)).
Svar #5
Eren (a/b) ikke en kvoteient ?
Du er på rette vej. jeg ledder fefter det på formen f(x) / G(x) . Men jeg har ingen idé om hvodan det kan laves om.
Svar #6
10. januar 2015 af hesch (Slettet)
#5: Jeg kalder (a/b) for en brøk. Resultatet af divisionen er kvotienten.
Hvis f.eks. a og b er polynomier, og divisionen ligefrem går op, er en integration af kvotienten jo ligetil.
Men ellers er jeg tilbøjelig til at give #1 ret.
Svar #7
10. januar 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)
Ikke for at virke spydig, men der er jo nok en grund til, at den ikke er i din formelsamling, og at den ikke "bare" er fundet frem til.
Svar #8
10. januar 2015 af SuneChr
# 0
Integration af en brøk, hvor brøkens tæller er lig med nævnerens differentialkvotient, gøres let v.h.a. substitution.
Svar #9
Det ved jeg sgu da godt. et er jo ligesom derfor jeg spørge efter dn.
sUNE hvordan gør jeg dt ?
Svar #12
sune jeg forstår det overhovedet kke. kan det ikke gøres på en nemer maade. altså hvad i alverden er ln og hvad er c ??? og hvad betyder de der to streger ??
men jeg saetter pris på at du er saa god til mattemattik.
Svar #14
Svar #15
og du skriver at du ikke er spydig????
sun vile ikke forklare det for i #11 vil du det?? "men at integralet fines via andre kente formler" det vil jeg gerne se. hvis i gad at hjelpe... men i fornærmer mig helt sinsyggt.
Svar #16
Du får IKKE en generel formel der er let, til at klare det her.
Svar #17
nej jeg nægter ikke at forstå de ting folk skriver. overhovedet ikke. jeg ved godt at der ikke er en generel formel, men jeg tror at sune er på rette vej og så spørger jeg ham hvad de forskellelige ting er men han vil ikke svare.
hvad mener du så med at integralet findes via andre kendte formeler ? er det det som sune er på vej til at skrive. jeg har ikke skrevet noget ondt overhovedet og jeg spørge stille og roligt efter det om der ikke kan bevises en regneregle for det.
Svar #18
10. januar 2015 af Heptan
Hvorfor vil du så gerne have en regneregel for det? Det er svært at integrere - måske skal du lære om "ln" og "c" og "de der to streger", før du spekulerer på det.
"ln" er den naturlige logaritme, fx er ln(x) den naturlige logaritme til x.
"c" er en konstant.
"De der to streger" er numeriske tegn, der sørger for at det der står inden i stregerne ikke bliver negativt. Fx er |-2| = +2
Du kan læse om en masse grundlæggende matematik i din matematikbog eller i vores fomelsamling. Du bedes desuden overholde betingelserne for brug af forum, ved at tale pænt til andre.
Svar #19
yderst brugbart svar fra kemikeren heptan.
jeg forstår godt nu at det er svært nu. desuden forstår jeg også sune svar meget bedre nu, det kan jeg takke heptan for. men okay: så der kan ikke komme et eksamenspørgsmål hvor jeg skal substiture (som sune siger man kan gøre) hvis ikke er det her jo ligemeget.
men hvorfor i alverden skal jeg læse betingelserne. taler jeg da ikke pænt til folk??? det er måske mere "dulugtergrimt", der forsøger at være spydig overfer mig.
Svar #20
10. januar 2015 af Heptan
#19 Hvis du har matematik på A-niveau så kan der godt komme et spørgsmål hvor du skal substituere, og det er også brugbart at kunne. Men jeg synes det vil give mening at lære de basale ting først (alt efter hvor meget tid du har).
Du kan læse mere om integration ved substitution her i formelsamlingen.