Matematik
Omskrive ligning
Hej
Jeg arbejder med emnet vektorer i 2D.
Mine opgaver omhandler at jeg får givet 2 ligninger og skal så bl.a. bestemme den spidse vinkel mellem linjerne og bestemme koordinatsættene for hvert af skæringspunkterne mellem cirklen og linjen m.
I mine mat-grundbøger gives der kun eksempler med ligninger, der lyder eksempelvis som denne: 3x-7y+2=0.
Men i mine opgaver gives fx linje m som hedder: y=3x+1. Den anden linje l er opstillet på samme måde med y= og inkluderer brøker i stedet for pæne tal.
Mit spørgsmål er: Jeg er forvirret over hvordan jeg skal bruge fx denne ligning m: y=3x+1, hvor ligningen ikke lig med 0, og eksempler fra bogen ser kun ud ligesom denne 3x-7y+2=0.
Hvordan får jeg omskrevet linjen m y=3x+1, så den ligner ligningen fx som denne 3x-7y+2=0 ??
Jeg har selv prøvet at omskrive linjen m til ...=0, men facittet stemmer ikke overens med mit resultat i opgaverne :-(
Svar #1
11. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Flyt alle leddene over på venstre side
-3x +y -1 = 0
Svar #2
11. januar 2015 af peter lind
Den normale og nemme måde er faktisk at bruge ligningen på formen y=a*x+b. Hvis du har den på en anden form skal du faktisk omskrive den til formen y=a*x+b
Cirklens ligning har formen (x-x0)2+(y-y0)2 = r2.
I skæringspunkteeet har x og y værdierne på cirklen og linjen samme værdi, så du skal blot erstatte y i cirklens ligning med udtrykke på højre side altså
(x-x0)2+(ax+b-y0)2 = r2 Det giver en ligning til at finde x koordinaten for de to figures skæringspunkt
Svar #3
11. januar 2015 af Julletoms (Slettet)
#1, tak, det giver mening med minusserne.
Jeg har også den anden linje l, som lyder y=(3/4)x+(9/2)
Vil den så hedde: -(3/4)x-y-(9/2)=0 ??
Og er der et usynligt 1 foran y (1*y) i den omskrevede ligning ?
Skriv et svar til: Omskrive ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.