Matematik

funktion

12. januar 2015 af paaske1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle, som vil hælpe mig med opgave a i den vedfæftede opgave? :)

Svar #1
12. januar 2015 af paaske1 (Slettet)

Undskyld, kan ikke vedhæfte opgaven

Brugbart svar (1)

Svar #2
12. januar 2015 af PeterValberg

Ja gerne, hvis du lige vedhæfter opgaven :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #3
12. januar 2015 af paaske1 (Slettet)

Undskyld, det er b'eren, som jeg skal have hjælp til. Jeg håber den er vedhæftet nu.

Brugbart svar (1)

Svar #4
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvad er du i tvivl om her med hensyn til oplysningerne i opgaven. Man skal skitsere grafen for en funktion, der opfylder alle de givne betingelser.

Det er ikke oplyst i opgaven, men man må formode at funktionen er differentiabel overalt i definitionsmængden.

Svar #5
17. januar 2015 af paaske1 (Slettet)

Men det giver jo ikke mening at f er voksende i intervallet ]-∞, -9], mens det har punktet (-11,0). Allerede der er jeg gået i stå. Jeg kan ikke helt danne et billede af hvor dan grafen går gennem -11, når den starter fra -∞.

Brugbart svar (1)

Svar #6
17. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det betyder, at 
        f(x) < 0 for x < -11
        f(-11) = 0
        f(x) > 0 for -11 < x < -9

Svar #7

Åhh, kan virkelig ikke danne mig et billede af det.

Svar #8

Betyder: Dm(f) = \left \{ x\epsilon R\mid x\neq -6 \wedge x\neq 6\right \} at funktionen er diskontinueret i -6 og 6, altså så der er to huller ved disse x-værdier.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Lav en oversigt over oplysningerne i opgaven

f(x)            0            +             0   ?   |     ?    0     +     2        +             |           +
---------------|-------------|---------|-------o---------|-----------|--------------------o------------|----------->
x              -11            -9         -7       -6        -3            0                        6             9

f '(x)           +              0          ?        |           +            0           +           |      ?      0       +
---------------|-------------|---------|-------o---------|-----------|--------------------o------------|----------->
x              -11            -9         -7       -6        -3            0                        6             9

Et eksempel er en funktion, der har lodrette asymptoter ved x = -6 og x = 6. Grafens forløb er som følger, hvor man lader x gennemløbe R fra -∞ til ∞ .

Grafen er voksende startende med negative funktionsværdier indtil grafen skærer x-aksen i x = -11. Derefter er funktionsværdierne positive med et lokalt maksimum ved x = -9, og grafen skærer igen x-aksen i x = -7 og fortsætter så med at gå asymptotisk mod -∞ som x går mod -6 fra venstre. Grafen kommer så fra -∞ asymptotisk voksende fra den postive side af x = -6, skærer x-aksen ved x = -3, skærer y-aksen i (0 , 2) , og fortsætter voksende asymptotisk mod ∞ som x gå mod 6 fra venstre. Grafen kommer så fra ∞ asymptotisk aftagende fra den positive side af x = 6 med et positivt lokalt minimum ved x = 9 og fortsætter voksende som x går mod ∞.

Brugbart svar (1)

Svar #10

Ja, det er korrekt.

Svar #11

Mange tak, kanjeg spørge hvad indiker spørgsmålstegnene?

Brugbart svar (1)

Svar #12

Spørgsmålstegnene markerer områder, hvor der ikke er givet oplysnnger. Her har jeg så i det efterfølgende eksempel valgt "-" .

Brugbart svar (0)

Svar #13
17. januar 2015 af Penalhuset (Slettet)

er der nogle som gerne vil svarre mig på hvad dm og vm er ?

Brugbart svar (1)

Svar #14

Dm(f) betyder definitionsmængden for f.

Vm(f) betyder værdimængden for f.

Brugbart svar (0)

Svar #15

-->< andersen11

mange tak aandersen111 men hvad er definitionsmængen og værdimængen ??

f må være funtione n

Brugbart svar (0)

Svar #16

andersen11 vil du ikke forklarer mig mere præsist hvad værdimængden og definitionsmængden egentli er?

jeg vil sæte meget stor pris på det

Brugbart svar (1)

Svar #17

Se svaret i din anden tråd. Begreberne er vel også defineret i din bog?

Brugbart svar (0)

Svar #18

hej andersen11

tak for dit svar i min tråd.

men jeg har lidt svært ved at forstå det i bogen, men jeg synes så du forklare det godt.

Svar #19
18. januar 2015 af paaske1 (Slettet)

Ser dette rigtigt ud:

photo.jpg

Synes selv at dwen første del ser meget fin ud, men sp bliver jeg meget i tvivl om jeg gør det rigtigt.

Vedhæftet fil:photo.jpg

Svar #20
18. januar 2015 af paaske1 (Slettet)

Er det rigtigt?

Forrige 1 2 Næste

Der er 40 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.