Matematik
funktion
Hej, er der nogle, som vil hælpe mig med opgave a i den vedfæftede opgave? :)
Svar #3
12. januar 2015 af paaske1 (Slettet)
Undskyld, det er b'eren, som jeg skal have hjælp til. Jeg håber den er vedhæftet nu.
Svar #4
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvad er du i tvivl om her med hensyn til oplysningerne i opgaven. Man skal skitsere grafen for en funktion, der opfylder alle de givne betingelser.
Det er ikke oplyst i opgaven, men man må formode at funktionen er differentiabel overalt i definitionsmængden.
Svar #5
17. januar 2015 af paaske1 (Slettet)
Men det giver jo ikke mening at f er voksende i intervallet ]-∞, -9], mens det har punktet (-11,0). Allerede der er jeg gået i stå. Jeg kan ikke helt danne et billede af hvor dan grafen går gennem -11, når den starter fra -∞.
Svar #6
17. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det betyder, at
f(x) < 0 for x < -11
f(-11) = 0
f(x) > 0 for -11 < x < -9
Svar #8
Betyder:
at funktionen er diskontinueret i -6 og 6, altså så der er to huller ved disse x-værdier.
Svar #9
Lav en oversigt over oplysningerne i opgaven
f(x) 0 + 0 ? | ? 0 + 2 + | +
---------------|-------------|---------|-------o---------|-----------|--------------------o------------|----------->
x -11 -9 -7 -6 -3 0 6 9
f '(x) + 0 ? | + 0 + | ? 0 +
---------------|-------------|---------|-------o---------|-----------|--------------------o------------|----------->
x -11 -9 -7 -6 -3 0 6 9
Et eksempel er en funktion, der har lodrette asymptoter ved x = -6 og x = 6. Grafens forløb er som følger, hvor man lader x gennemløbe R fra -∞ til ∞ .
Grafen er voksende startende med negative funktionsværdier indtil grafen skærer x-aksen i x = -11. Derefter er funktionsværdierne positive med et lokalt maksimum ved x = -9, og grafen skærer igen x-aksen i x = -7 og fortsætter så med at gå asymptotisk mod -∞ som x går mod -6 fra venstre. Grafen kommer så fra -∞ asymptotisk voksende fra den postive side af x = -6, skærer x-aksen ved x = -3, skærer y-aksen i (0 , 2) , og fortsætter voksende asymptotisk mod ∞ som x gå mod 6 fra venstre. Grafen kommer så fra ∞ asymptotisk aftagende fra den positive side af x = 6 med et positivt lokalt minimum ved x = 9 og fortsætter voksende som x går mod ∞.
Svar #11
Mange tak, kanjeg spørge hvad indiker spørgsmålstegnene?
Svar #12
Spørgsmålstegnene markerer områder, hvor der ikke er givet oplysnnger. Her har jeg så i det efterfølgende eksempel valgt "-" .
Svar #13
17. januar 2015 af Penalhuset (Slettet)
er der nogle som gerne vil svarre mig på hvad dm og vm er ?
Svar #14
Dm(f) betyder definitionsmængden for f.
Vm(f) betyder værdimængden for f.
Svar #15
-->< andersen11
mange tak aandersen111 men hvad er definitionsmængen og værdimængen ??
f må være funtione n
Svar #16
andersen11 vil du ikke forklarer mig mere præsist hvad værdimængden og definitionsmængden egentli er?
jeg vil sæte meget stor pris på det
Svar #17
Se svaret i din anden tråd. Begreberne er vel også defineret i din bog?
Svar #18
hej andersen11
tak for dit svar i min tråd.
men jeg har lidt svært ved at forstå det i bogen, men jeg synes så du forklare det godt.