Kemi

Nu bliver jeg lig pludselig i tvivl! Ækvivalenspunktet !

14. januar 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej søde mennesker

Jeg var igang med min rapport, da jeg pludselig blev i tvivl om noget. Jeg har et sæt af data over en titrering af en svag syre med svag base. 

Jeg skriver lige nogle af dataerne

mL NaOH     7,8 mL     7,9 mL       8,0         8,8        8,9

pH                 5,49        5,55          5,62         7,01     9,86

Det ses, at da jeg havde tilsat 8,8 mL NaOH var pH = 7,01, men efter tilsætningen af 1mL, røg pH lige pludselig op. Men skal jeg så sige, at ækvivalenspunktet ligger i pH = 9,86 efter tilsætning af 8,9 mL? Eller efter tilsætning af 8,8 mL?

Er de ikke efter tilsætning af 8,8 mL base, at vi er ved ækvivalenspunktet ? Netop fordi, at alt syren er opbrugt og vi har fået dens korresponderende base :)? jeg er i tvivl, vil bare lige vide om jeg er på rette vej 

MANGE TAK 

Svar #1
14. januar 2015 af chiqqa (Slettet)

Hov det var ikke efter tilsætning af 1 mL rettelse

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)

Jeg har et sæt af data over en titrering af en svag syre med svag stærk base

Er de ikke efter tilsætning af 8,8 mL base, at vi er ved ækvivalenspunktet ? Netop fordi, at alt syren er opbrugt og vi har fået dens korresponderende base :)?

Jo 

Men som du selv nævner er alt syren omdannet til dens korresponderende base ved ækvivalenspunktet, hvorfor pH bør være lidt højere end vands autoprotolyse. Det betyder, at ækvivalenspunktet opnås reelt set først ved en lidt højere volume, det er dog usikkerheden ved potentiometrisk titrering. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2015 af 1521

Skal du ikke tegne en titrerkurve? Du kan da ikke ud fra dine data sige hvad ækv. punktet er???

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar 2015 af Heptan

Det er nemt at aflæse hvis du afbilder titrerkurven - der hvor kurven er stejlest finder du ækvivalenspunktet. Ækvivalenspunktet er forhåbentlig i pH > 7, men du er nødt til at vise det ud fra dine resultater.

Du kan beregne ved hvilket volumen og hvilken pH-værdi, ækvivalenspunktet teoretisk burde være såfremt du kender stofmængden af den svage syre:

V_{(NaOH,\ \ae kv)} =\frac{n_{(NaOH,\ \ae kv)}}{c_{(NaOH)}}=\frac{n_{(HA+A^-)}}{c_{(NaOH)}} =\frac{c_{(HA)}\cdot V_{(HA)}}{c_{(NaOH)}}

\textup{pH}_{(\ae kv)} =7+ \frac{1}{2} \left ( pK_S+\log c_{(HA)} \right )

hvor HA er den svage syre og A- er den korresponderende svage base.

Skriv et svar til: Nu bliver jeg lig pludselig i tvivl! Ækvivalenspunktet !

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.