Matematik

Sandsynlighed i Excel

17. januar 2015 af CPHUC (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Halløj

Vi sidder i en gruppe med følgende opgave, som vi umiddelbart ikke kan gennemskue.

En forsikringsmedarbejder beregner prisen på forsikringen med

Pris = 1,5 * 3/1200 * 25000

En anden forsikringsmedarbejder vil gerne undersøge, hvor sikker sandsynligheden på 3/1200 er. når man har fået 3 ud af 1200, som skulle have betalt hjemrejsen af forsikringsselskabet.

Han fremstiller en simulering (se excel). Regnearket simulerer antallet af hjemrejser, som forsikringsselskabet skal betale, hvis der er 1200 forsikringstagere.

Simuleringen sker ud fra en sandsynlighed som er indtastet i celle P6.

Først vil han undersøge, om sandsynligeheden i stedet for 3/1200 kan være 1% eller derover.

2.2 Benyt regnearkt til at undersøge, om det er berettiget at antage, at sandsynligheden kan være 1% eller derover?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2015 af peter lind

Du skal i formlen ændre højre side til 0,01.  Du skal så se efter i gentagne udregninge hvor mange rejsende der bliver syge. Skriv resultaterne op i en særskilt kolonne eller række. Derefter bør du prøve det samme med en større sandsynlighed

Svar #2
17. januar 2015 af CPHUC (Slettet)

Jeg er umiddelbart ikke helt sikker på, hvad du mener med at gentage udregningerne. Mener du blot, at jeg skal udregne med værdien 0,01 flere gange i Excelskemat og notere et par af de resultater jeg får? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det er lige det du skal. Hvis du taster resultatet af en kørsel ind i en anden celle, vil du formentlig automatisk få en ny beregning 

Svar #4

Fantastisk, men jeg er ikke sikker på, hvordan det kan bruges til berettiget at antage om sandsynligheden kan være på 1 % eller derover.
Her tænker jeg på, hvordan jeg kan bruge de resultater i et afmatematiseret svar.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du har en række udfald med udfald hvis sandsynligheden er 1%. Du skal se efter om der er så mange udfald med 3 syge, at du ikke kan anse dette for et usandsynligt udfald. Er der rimelig mange af dem, kan du jo ikke slutte at de 1% er forkert.

Svar #6

Okay, nu må jeg lige prøve at tjekke om jeg har forstået det korrekt, jeg beklager lidt forvirring, men jeg synes den er svær at afkode.

Jeg starter med at skrive 0,01 i feltet P6 i Excel-arket.

Dernæst aflæser jeg nogle af de værdier som der fremkommer til venstre for P6.

Dernæst øger jeg sandsynligheden for, at forsikringsselskabet skal betale en hjemrejse, jeg kunne øge sandsynligheden til 10 %

Jeg aflæser nu nogle af de nye værdier som fremkommer i skemaet og noterer dem ned. 

Det jeg så ikke helt forstår er, hvad skal jeg sammenligne disse værdier med? Er det med sandsynligheden på 3/1200? Og hvor meget skal de ligne hinanden de forskellige værdier?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du skal undersøge om 3 er så usandsynligt, at det ikke er et rimeligt udfald. Se efter hvor hyppigt det udfald sker og se efter hvor hyppigt du får et udfald, der er mindre end 3

Svar #8

Super, og sandsynligheden ved 3 er det 0,0025 eller 0,25, er lidt i tvivl om det skal ganges med 100?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det ved du ikke og det spørges der ikke om.

Svar #10

Hmm... Nu har jeg vedhæftet et billede af det som jeg gjort i Excel, hvor jeg bruger sandsynligheden på 1%, det jeg så ikke forstår er skridtet videre fra dette

Vedhæftet fil:Opgave.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #11

det har du gjort forkert. Du skulle ændrer i formlen i cellen, ikke taste et tal ind.

Formlen i cellen er "=TÆL.HVIS(A3:L102;"<0,0025")  De 0,0025 skal ændres til 0,01 hvis det er 1% du tester. I cellen vil der altid være et helt tal, nemlig hvor mange derer under de 1%

Svar #12

Fantastisk! Nu er jeg med, havde slet ikke overvejet at kigge på den formel.

Tusind tak for hjælpen, og beklager tiden det tog.

Skriv et svar til: Sandsynlighed i Excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.