Matematik

Længde af cirkelbuen

18. januar 2015 af Albas1 - Niveau: A-niveau

Hej! Er der nogen der kan hjælpe med alle tre opgaver i den vedhæftede fil?

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. januar 2015 af peter lind

a) Hvis det er en kvartcirkel er buelængden omkredsen af cirklen/4

b) Del de forskellige dele op og beregn arealet for hver af dem. I nogle tilfælde kommer du til at beregne dele af det hvide område og trække det fra

c) Det er nemmest at se på cirklen i et koordinatsystem. Du skal så finde x værdien hvis y er radius (6) - 1m x værdien kan du så trække fra for at finde længden af afstanden fra Q til den lodrette radius

Svar #2
18. januar 2015 af Albas1

Tusinde tak for din hjælp!

Til opg. b:

Hvordan ville du finde arealet af "hjørnerne" (den grønne figur på vedhæftede billede)?

Til c: 

Jeg tror ikk helt jeg forstår... hvad menes der med, at radius 6-1 er y-værdien? Hvad vil du trække x-værdien fra og hvad er denne x-værdien? 

Beklager besværet.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. januar 2015 af peter lind

b) Se på det kvadrat, der dannes af de 2 grønne sider med udvidels. Beregn arealet af det hvide i kvadratet og træk det fra arealet af kvadratet.

c)  Læg mærke til at afstanden fra den øverste vandrette sorte streg til den hvide streg er 1 m. hvis du laver et sædvanlig koordinatsystem med centrum i den højre øverste cirkel vil B have koordinatrne (0, r) Punktet Q har koordinaterne (x, r-1). Du skal så finde x koordinaten.  Koordinaterne for  P kan du nemt finde. Dermed kan du finde afstanden PQ

Svar #4
18. januar 2015 af Albas1

Nu kan jeg se det! Tak skal du have! :) 

Skriv et svar til: Længde af cirkelbuen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.