Biologi

Stofudveksling imellem blod og celler.

02. februar 2015 af Nannamarie1 - Niveau: B-niveau

Jeg har vedhæftet en figur, om stofudveksling imellem blod og celler. Jeg skal kunne forklare figuren. Men jeg er helt på bar bund, jeg har kigget mange gange på billedet og teksten, kan bare ikke komme videre. Håber at der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe mig med det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2015 af DrNielsen

Hvad helt specielt vil du gerne kunne forklare. Iltudveksling i sig selv er forholdsvis kompliceret, og kræver en rimelig biokemisk viden. Næringsstoffer kan være mange ting, og der er stor forskel på hvordan glukose og fedt optages og transporteres :)

Svar #2
02. februar 2015 af Nannamarie1

Her er teksten fra figuren: (der står kun at jeg skal forklare figuren)

Selve udvekslingen af stoffer mellem blodet og cellerne sker i kapillærerne, som er små blodkar, hvis vægge kun består af et enkelt lag celler. Udvekslingen foregår ved diffusion, selv om transporten over cellens membran for en del stoffer kræver aktive transportmekanismer. Diffusionen foregår i den vævsvæske, som er i stadig bevægelse mellem kapillærer og væv. O2-koncentrationen i kapillærerne er høj, men lav i de arbejdende celler. Diffusionen af O2 vil derfor være rettet frakapillærerne mod cellerne.

Omvendt forholder det sig med CO2, som er rigeligt til stede i cellerne, men kun i lave koncentrationer i kapillærerne. CO2 vil derfor diffundere fra cellerne ud tilkapillærerne og herfra med blodstrømmen føres til lungerne. Selve vævsvæsken er også i bevægelse, hvilket skyldes en balance mellem blodtrykket i kapillærerne og blodets osmotiske tryk.

Fig. 3.29 viser hvordan vævsvæsken udveksles mellem blodet og vævscellerne. I den arterielle ende af kapillærerne presses vævsvæske ud på grund af blodtrykket, som her er højere end det modsatrettede osmotiske tryk.

I kapillærernes venøse del er blodtrykket faldet til næsten nul, mens det osmotiske tryk er uforandret eller lidt højere, fordi blodet har afgivet en smule vand. Det skaber derfor en vævsvæskestrøm tilbage mod kapillærerne. Vand trænger ind ikapillærerne ved osmose. Der genopsuges dog ikke så meget vand, som der blev presset ud. Den overskydende væske opsamles af lymfesystemet eller ophobes i vævene, hvilket kendes fra fx hævede fødder. Lymfen føres tilbage til blodet igen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2015 af DrNielsen

Jamen altså ... Figur-teksten siger jo en del. Der er så mange ting på figuren, at jeg ikke regner med at du skal gå helt vildt i dybden? Deres beskrivelse af iltudveksling er i al fald meget forsimplet.
Mht. til lymfekar er der karrene som opfanger den overskydende lymfevæske i udvekslingen mellem arterie/vene. Som teksten siger har blodet afgivet en smule vand. Desuden transporteres fedt i form af chylomikroner i lymfen efter optagelsen af enterocytterne.
Jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med at forklare figuren med mindre du har noget specifikt at spørge til. Det den viser er flere store processer som tager lang tid at forklare :-)


Svar #4
03. februar 2015 af Nannamarie1

Jeg takker mange gange for dit svar, nu forstår jeg det meget bedre :-)


Skriv et svar til: Stofudveksling imellem blod og celler.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.