Fysik
el lære
I et evakureret (udpumpet) rør løber en strøm på 0,1 A. Hvor mange elektroner gennemløber røret pr. sekund? Hvor stor hastighed opnår disse, når der lægges 2000 V over røret?
Svar #1
03. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Benyt, at strømstyrken er defineret som gennemløbet ladning pr tid:
I = dq/dt
Beregn ladningen ved at gange strømstyrken med tidsintervallet, og divider så med ladningen for 1 elektron.
Svar #2
03. februar 2015 af htxstudenten (Slettet)
Den formel du nævner har vi ikke lært, tilgengæld har vi lært formlen I=Q/t*1C/1s
Svar #3
Det er jo den samme formel, hvis strømstyrken er konstant.
Svar #4
Det er pga jeg ikke forstod den formel du skrev. Men kan du forklare mig hvad symbolerne betyder i den formel jeg skrev? Nogle kender jeg allerede, I=strømstyrke, Q?,t (måske) tid/sekund, C= coulomb=Ampere, s?
Svar #5
I ellære benytter man normalt q eller Q for ladning, t er tiden, og I er strømstyrken.
C er enheden for ladning (Coulomb), A er enheden for strømstyrke (Ampère), og s er enheden for tid (sekund).
Din formel bør være I = Q/t .
Svar #6
jeg ved stadig ikke hvad jeg skal gøre. Hvordan skal jeg regne opgaverne ud?
Svar #9
04. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Beregn ladningen Q = I·t og beregn så n = Q/qe , hvor qe er elementarladningen. Benyt tallene i opgaven (læs opgaven).
Svar #11
Hvad forstår du ikke i forklaringen? Der er givet en strømstyrke I = 0,1 A og en tid t = 1 s . Du skulle så være i stand til at beregne den samlede ladning, der gennemløber røret i tiden t = 1 s ved at beregne
Q = I·t .
Derefter divideres den samlede ladning Q med elementarladningen qe , hvorefter man har fundet det samlede antal n af elektroner, der gennemløber røret i 1 s.
Svar #14
04. februar 2015 af htxstudenten (Slettet)
Men læreren har oplyst at resultatet er 6.25 elektroner/sek? Og jeg forstår ikke hvad q_e betyder??
Svar #15
Du spørger her om, hvad din lærer har oplyst? Jeg har ingen anelse om, hvad din lærer har oplyst, men dit forslag er helt forkert. Benyt fremgangsmåden beskrevet ovenfor, hvor qe også er forklaret.
Svar #17
Elementarladningen er ladningen for 1 elektron. Slå den op i din bog. Nogle steder kaldes elementarladningen for e.
Svar #18
Det kunne du jo have sagt fra starten... -1.6*10^-19 C, men 10^-19 kan ikke regnes i min lommeregner, jeg har prøvet at indtast det som brøk: 1/10^19 det virkede heller ikke...
Svar #19
Du må jo så sætte dig ind i hvordan man repræsenterer titalsekponenter i din lommeregner. Men du kan da vel udelade titalseksponenten og gange den på i hovedet bagefter. En typisk repræsentation for qe vil være
1.602E-19
Svar #20
ja, jeg ved ikke helt hvad dette E laver midt i det hele, som er grunden til at jeg ikke kan komme videre