Biologi

Hvilke blodtyper og genotyper kunne dine forældre have? Giv et eksempel og begrund med et krydsningsskema.

11. februar 2015 af hans54321 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg står med et lille problem her, da jeg har været syg et stykke tid og ikke helt forstået det her.

Jeg er selv blodtype O-Rhesus Negativ.

Hvordan jeg svare på dette spg.

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. februar 2015 af 123434 (Slettet)

Du har O-rhesus negative

For at få blodtype 0, skal man have to recessive aller, begge forældre skal derfor have mindst en allel hver, der koder for 0

Du har genotypen ii, og din fænotype er blodtype 0

Din mor er enten IAi(blodtype A), IBi(blodtype B) eller ii(blodtype 0)

Din far er enten IAi(blodtype A), IBi(blodtype B), ii(blodtype 0)

Begge dine forældre har afgivet ét i hver-fordi at du har to i'er-hvilket giver udslag i, at du har fået blodtype 0

Du skal vide, at A og B dominerer over 0. Den dominerende egenskab vil komme til udtryk, f.eks. IAi vil give udslag i blodtype A(altså fænotypen er A), men i'et kan man give videre til sit afkom, så det kan få blodtype 0, hvis ens partner også har mindst ét i.

Rhesus-negativ er også en reccesiv egenskab. Du skal altså have to alleler, der koder to rhesusnegative. Det betyder, at begge dine forældre har mindst ét d hver

Du har genotypen dd(altså rhesusnegativ=fænotypen)

Din mor er enten Dd(rhesuspositiv) eller dd(rhesusnegativ)

Din far er enten Dd(rhesuspositiv) eller dd(rhesusnegativ)

Brugbart svar (1)

Svar #2
11. februar 2015 af 123434 (Slettet)

Alle muligheder for, hvad dine forældre kan være

IAi Dd(blodtype A rhesus positv), IAi dd(blodtype A rhesus negativ), IBi Dd(blodtype B rhesus positiv), IBi dd(blodtype B rhesus negativ), ii Dd(blodtype 0 rhesus positiv), ii dd(blodtype 0 rhesus negativ)

Svar #3
18. februar 2015 af hans54321 (Slettet)

Tak skal du have :D

Skriv et svar til: Hvilke blodtyper og genotyper kunne dine forældre have? Giv et eksempel og begrund med et krydsningsskema.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.